6 av 8 inskickade projektansökningar för Linnaeus-Palme programmet beviljades medel av UHR

Publicerad: 30 maj 2017

UHR har beviljat SLU medel för 6 Linnaeus-Palme utbyten, vilket betyder att 75 procent av de inskickade projekten beviljats medel.

- Det är mycket glädjande att beviljningsgraden till Linnaeus-Palmeprogrammet återigen stiger, och att vi på SLU i år fick genom 75 procent av projekten. Bara två andra svenska lärosäten fick flera projekt en SLU i år, vilket visar på hur stor betydelse vår kunskap har i världen. Nästa år hoppas vi på ännu flera starka ansökningar från SLU, säger Geir Löe, internationell handläggare vid utbildningsavdelningen.

Linnaeus-Palme är ett internationellt utbytesprogram som ger möjlighet till erfarenhetsutbyte för lärare och studenter inom såväl grundutbildning som avancerad nivå.

Nästa ansökningsomgång är i november 2017.

Läs mer om Linnaeus-Palme och ansökan här.

Fakta:

Följande samarbeten har beviljats Linnaeus-Palme medel för lärar- och studentutbyten.

• Institutionen för energi och teknik har beviljats medel för samarbete med School of Civil Engineering, Addis Ababa University, Etiopien. Ansvarig kontaktperson är Girma Gebresenbet.
  • Institutionen för landskapsarkitektur, planering och förvaltning har beviljats medel för samarbete med Faculty of Architecture, Design and Urbanism, University of Buenos Aires, Argentina. Ansvarig kontaktperson är Lisa Diedrich.
  • Institutionen för kliniska vetenskaper har beviljats medel för samarbete med School of Veterinary Medicine, University of Zambia. Ansvariga kontaktpersoner är Jonas Johansson Wennman och Karin Alvåsen.
  • Institutionen för stad och land har beviljats medel för samarbete med Department of Rural Development and Agribusiness, Gulu University, Uganda. Ansvarig kontaktperson är Opira Otto.
  • Institutionen för stad och land har beviljats medel för samarbete med Department of Agricultural and Resource Economics, Mekelle University, Etiopien. Ansvarig kontaktperson är Opira Otto.
  • Institutionen för biosystem och teknologi har beviljats medel för samarbete med Dessie Campus, Wollo University, Etiopien. Ansvariga kontaktpersoner är Anders Henrik Herlin och Linda Tufvesson.