Värdefulla kontakter knyts på Ultuna Näringslivsdag

Publicerad: 15 november 2017

Ultuna Näringslivsdag genomfördes under onsdagen, ett evenemang som inte bara är viktigt för SLU:s studenter utan också ett bra tillfälle för företag att knyta kontakter med blivande medarbetare.

– Vi är här för att träffa studenter som läser till landskapsarkitekter för att prata om examensjobb och berätta om vår verksamhet. Jag är själv landskapsarkitekt och har pluggat på SLU så det är roligt att vara tillbaka och förhoppningsvis kunna inspirera andra studenter att söka sig till oss, säger Maria Hörberg som jobbar på White Arkitekter.

På Ultuna Näringslivsdag får studenterna i Ultuna möjlighet att diskutera praktik, examensarbete, sommarjobb eller framtida anställningar med företag inom de gröna näringarna. Lina Edvardson är en av flera värdar för Ultuna Näringslivsdag. Hon förklarar varför dagen är så viktig för studenterna.

– Det är en jätteviktig dag för att få inspiration, knyta kontakter och vidga sin kännedom. Och så är den till för alla studenter oavsett om du pluggar till exempelvis landskapsarkitekt, ekonom eller livsmedelsagronom, vilket också bidrar till att den är så uppskattad, säger Lina.

Utöver de företag som ställer ut medverkar SLU:s mobilitetsgrupp för att prata om utbytesstudier och SLU Karriär.

– Jag söker examensjobb och har just fått information om att SLU Karriär kan hjälpa till att granska Cv:n och ansökningsbrev, vilket jag tycker är jättebra eftersom jag själv håller på att finslipa på mitt CV. Jag ska absolut ta hjälp av dem och hoppas att det kan leda till att jag får ett roligt exjobb, säger Linnea Hedlöv Ekvall, som pluggar till civilingenjör med inriktning miljö och vattenteknik.

En annan student som besöker Ultuna Närlingslivsdag är Johan Lövgren, som pluggar fjärde året på Ekonomagronomprogrammet, och som hoppas hitta ett ämne att skriva exjobb om.

– Det här blir tredje året som jag är med här. Man träffar många tidigare studenter som nu jobbar på de företag som finns representerade på mässaan. Det är roligt och ett bra tillfälle att hålla kontakten för framtida jobb, säger han.