Ny bok vill ge nyanserad bild av SLU:s historia och utveckling

Publicerad: 19 oktober 2017
Ett bord med många böcker. Foto: Annamia Olvmyr

SLU – ett universitet mitt i samhällets utveckling. Det är titeln på en ny bok som släpptes under september månad och presenterades av författarna under tre seminarier i Alnarp, Umeå och Ultuna. Boken finns nu tillgänglig för både köp och lån.

Författarna till boken är professor Roland von Bothmer, agronom Anders Nilsson och professor Mårten Carlsson. Samtliga tre med lång erfarenhet av och stor kunskap om SLU. Med boken vill författarna ge en mångfacetterad och levande bild av vårt universitet.
– Boken ska inte ses som en vetenskaplig rapport utan snarare som en krönika. Våra olika erfarenheter från SLU har naturligtvis påverkat både urval och texter vilket inte är det bästa utgångläget för en objektiv beskrivning. Men nu hoppas vi att det finns andra som vill ta vid och fortsätta berätta om SLU:s utveckling säger Roland von Bothmer.

Boken, som släpptes lagom till SLU:s 40-årsfirande har stöttats ekonomiskt genom att universitetet har köpt in ett antal exemplar av boken som distribuerats ut till våra olika orter.
– Det känns viktigt att stötta det här bokprojektet och vi vill förstås att så många som möjligt ska kunna läsa boken. Alla institutioner och avdelningar har därför fått några exemplar var, berättar Martin Melkersson, universitetsdirektör på SLU.

I en artikel i Resurs kan du läsa mer om bakgrunden till bokprojektet.
Läs artikeln.

Boken finns även för försäljning och lån

För den som vill ha ett eget exemplar av boken så finns den nu även att köpa för 50 kr. Köp direkt över disk hos servicecenter eller beställ genom att mejla till camilla.stenberg@slu.se

Boken finns också för utlåning på SLU:s samtliga bibliotek.