Två nya stora miljöcertifikat är på plats

Publicerad: 13 juni 2016

Hela Umeå och hela VHC är nu äntligen certifierande enligt den nya ISO 14001 standarden och dessutom har institutionen för Skogens Produkter nu införlivas i certifikatet för Ull. Sammanlagt är det mer än 700 medarbetare som omfattas av de nya certifikaten.

-Det betyder att ett avgörande steg har tagits för att nå målet att alla ska vara certifierande inom 2016 och det är fantastiskt roligt, säger Martin Melkersson, Universitetsdirektör för SLU.

Mattias Holmlund, miljösamordnare i Umeå är glad att genom certifikatet få ett kvitto på att systemet är på plats men säger att nu ska det bli extra kul att fokusera på miljömål och vad vi i Umeå vill satsa på härnäst i det här arbetet.

Theresia Larsson miljösamordnare på VHC, är glad över att nå i hamn på utsatt tid. Vi har under det här året lärt oss mycket och bland annat har vi blivit bättre på att få med alla på tåget! Vi har jobbat hårt med att få det här arbetet att blir en naturlig del av verksamheten.

Till hösten planeras det någon form av festlighet i samband med att hela SLU är certifierat, 12-14 oktober. Arbetsnamnet det är Certivalen och kommer att infatta tävlingar, ceremonier på flera olika orter och förhoppningsvis seminarier.