SLU får en helt ny webb

Publicerad: 27 maj 2016

Den 1 juni förändras SLU:s webbar i grunden både till utseende och funktionalitet. Förändringen innebär givetvis en mängd förbättringar.

En av de största förändringarna är den responsiva designen som innebär att utseendet på innehållet förändras och anpassar sig beroende på vilken skärmstorlek besökaren använder. Det betyder att antalet kolumner och bilder anpassas automatiskt och bilder skalas om beroende på främst bredden på skärmen. SLU:s webbar har över en halv miljon besökare varje månad. Av dem kommer 135 00 via läsplattor eller mobiltelefoner. Nu blir SLU:s webb bättre anpassad efter de nya sätten att använda Internet.

Helt ny struktur

Besökarna kommer att mötas av en ny struktur. SLU:s målsättning har givetvis varit att underlätta för alla att fort finna vad de söker. På den nya webben underlättas navigeringen med megamenyer. I den horisontella menyraden finns ett antal rubriker, eller ingångar. Med ett klick öppnar man en megameny och får genast en översikt över innehållet. Besökaren kan på så sätt enklare komma till rätt sida utan att behöva gå via en eller flera mellansidor.

De nya webbsidorna är mer överblickbara och strukturerade med tydliga rubriker och mer lättläst typsnitt.

Publiceras 1 juni

Den 1 juni publiceras de nya webbarna. Det måste dock erkännas att riktigt allt inte kommer att vara på plats då. Att byta webb är ett enormt arbete och medarbetare jobbar hårt för att få allt i ordning. SLU hoppas att du som besökare ska finna det du söker men om du inte skulle göra det går det givetvis utmärkt att kontakta oss för att få hjälp.

Fakta:

SLU har fyra webbplatser, enkelt räknat. Det är externwebben, medarbetarwebben, studentwebben och webben för Universitetsdjursjukhuset. Alla dessa får nya webbar den 1 juni.