Invigning av den Nationella genbanken

Publicerad: 30 maj 2016
Färgfoto som visar en rad av humleplantor i Nationella genbanken. Humlen klänger på störar. Mellan plantorna växer gräs.

Onsdagen den 15 juni är ett märkesdatum för POM: då inviger landsbygdsminister Sven-Erik Bucht landets nya Nationella genbank för vegetativt förökade kulturväxter.

Då kommer inbjudna gäster från när och fjärran för att fira. Två päronträd kommer att planteras och förhoppningen är att vi också ska kunna dela ut POM:s Guldärta. Som avslutning minglar vi i den odlade mångfaldens tecken och genbankens personal kommer att visa runt.

Den Nationella genbanken är resultatet av ett arbete som startade redan för fjorton år sedan. Här kommer runt 2200 sorter och kloner av frukter och bär, rosor, perenner, lökväxter, dahlior, humle, prydnadsträd och många andra växtslag att rymmas. Växterna har samlats in efter inkomna tips eller donerats av hängivna växtälskare. Alla växterna i genbanken är botaniskt och kulturhistoriskt dokumenterade. Huvudman för den nya genbanken är SLU, Fakulteten för landskapsarkitektur, trädgårds- och växtproduktionsvetenskap.

Fakta:

En personlig inbjudan har gått ut. Sista svarsdag 15 april. Vänligen observera att invigningen endast är öppen för inbjudna gäster.