6 maj

Zoom

Pedagogiskt lunchseminarium - Varför kommer inte studenterna på undervisningen längre? Och vad gör de istället?

Många lärare upplever att antalet studenter som närvarar vid campusförlagd undervisning har minskat de senaste åren. Under detta seminarium kommer Sandra Nilsson att presentera en intervjustudie med förstaårsstudenter på ingenjörsprogrammen vid Lunds Tekniska Högskola.

Vad ligger bakom studenternas beslut att inte delta i undervisningen på plats? Och vilken roll spelar den fysiska närvaron för studieresultaten? Studien ger värdefulla insikter i studenters studiebeteenden och erbjuder ett delvis nytt perspektiv på närvaro som kan hjälpa lärare att utveckla sin undervisning för att bättre kunna stödja studenternas lärande. Även om studien fokuserar på tekniska utbildningsprogram, är resultaten relevanta för högre utbildning i stort.

Rapporten i fulltext: Students’ Reasons for Absence in First-cycle Engineering Education - an Interview Study

Merparten av studien genomfördes av Jesper Samuelsson och Stina Regnér, civilingenjörsstudenter och amanuenser, med Sandra Nilsson som projektledare och Klara Bolander Laksov som vetenskaplig rådgivare.

Sandra Nilsson, lärare vid Institutionen för datavetenskap, föreståndare vid Avdelningen för datavetenskaplig utbildning och didaktik samt pedagogisk utvecklare vid Centre for Engineering Education vid Lunds Tekniska Högskola.

Seminariet genomförs i samverkan mellan Enheten för universitetspedagogik (UPC) och Teknisk-naturvetenskapliga fakultetens universitetspedagogiska råd (TUR).

Seminariet genomförs via Zoom, på svenska och har ingen avgift
Länk skickas ut efter registrering 

 

Fakta

Tid: 2026-05-06 12:00 - 13:00
Ort: Zoom
Arrangör: EPU
Sista anmälningsdag: 5 maj 2026