Tajming i musik och företagande

Senast ändrad: 13 juli 2023
Bild från föreläsningen.

Dirigent Daniel Hansson från Malmö universitet höll nyligen en musikalisk föreläsning för SLU Alnarps lantmästarstudenter om vikten av tajming.

Tajming utgör en av grunderna i företagandet, att göra rätt saker på rätt plats och vid rätt tidpunkt. En dirigent leder sin orkester på ungefär samma sätt, musikerna spelar samma stycke som börjar och slutar på rätt sätt och dessutom låter det bra däremellan. Vad kan företagaren lära av dirigenten?

En dirigent, ett piano och 26 lantmästarstudenter! Det blev en fantastisk föreläsning om tajming av Daniel Hansson som undervisar i att dirigera orkestrar på Malmö universitet. Likheterna är många för den som leder en orkester och den som leder ett lantbruksföretag.

- En god ledare har en vision, en plan för genomförandet och förmåga till strategisk improvisation, konstaterade Daniel Hansson och ledde studenterna igenom både röstövningar och kanon.

Ett arrangemang i regi av SLU Partnerskap Alnarp och final i höstens stora kurs i övergripande företagsledning, kursledare Sebastian Remvig, även medarbetare på SLU Kompetenscentrum företagsledning.

Skribent och fotograf: Marianne Persson, institutionen för människa och samhälle.

Till Vårt SLU