Kontaktinformation
Internredaktionen
Vanja Sandgren
Ulla Ahlgren
Anette Neldestam Larsson
De stora havsfågelkolonierna i norra Hudson Bay avslöjar att det finns gott om fisk under vattenytan. Men trots det är relativt lite känt om de här arktiska ekosystemen. Sommaren 2024 utfördes för första gången vetenskapliga undersökningar av fiskbestånden här. Då reste forskare från Sverige och SLU över till nordöstra Kanada, för att med hjälp av en seglande drönare titta ner i havsdjupet.
- Havsisen täcker norra Hudson Bay 9 till 10 månader om året, vilket gör det svårt att genomföra undersökningar. Inget yrkesfiske sker heller här, dels på grund av isförhållande men också på grund av det stora avståndet till hamnar och annan infrastruktur, säger SLU-forskaren Jonas Hentati Sundberg.
Men området saknar knappast fisk. Det finns stora havsfågelkolonier, inte minst spetsbergsgrissla, som under de isfria månaderna tillbringar sin tid i Hudson Bay och livnär sig på polartorsk, samt i ökande grad lodda – två små pelagiska fiskarter i Arktis.
Under över 20 år har kanadensiska forskare studerat spetsbergsgrisslorna på Coats island. Kolonin ingår i den standardiserade miljöövervakning som finansieras av Environment and Climate Change Canada och genomförs av forskare från flera universitet, bland annat McGill University i Montreal.
Havsfåglar utgör här och på många andra håll i världen i värdefull temperaturmätare på vad som sker i havet – varje dag flyger tusentals grisslor ut för att dyka efter fisk runt kolonin. Men hittills har kunskapen om fiskbestånden i Hudson Bay varit minst sagt knapphändig. Denna saknade pusselbit har gjort det svårt att förutse hur det ska gå för fåglarna om fiskbestånden förändras till följd av klimatförändringar eller ett påbörjat fiske.
Det är här svenska forskare kommer in i bilden. Under de senaste åren har de utvecklat teknik för att med en fjärrstyrd segelbåt genomföra storskalig datainsamling om marina ekosystem. Segeldrönaren är utrustad med ett avancerat ekolod som varannan sekund skickar ut en högfrekvent ljudsignal ner i vattnet, och lyssnar på ekon som studsar från plankton, fiskstim och havsbotten.
- Kring Östersjöns största havsfågelkoloni, Stora Karlsö utanför Gotland, har en drönare kört runt de senaste fem säsongerna och gett oss en detaljerad bild av mängden fisk, dess rörelser och beteende. Nu var det alltså dags att testa tekniken i ett betydligt mer avlägset och svårstuderat ekosystem, säger Jonas Hentati Sundberg
- Jämförelsen mellan Östersjön och Hudson Bay är extra intressant eftersom det finns liknande fågelarter (sillgrissla och spetsbergsgrissla) men medan Östersjön är kraftigt påverkat av människan genom bland annat storskaligt fiske är den mänskliga påverkan på Hudson Bay än så länge betydligt mindre omfattande, säger Jonas Hentati Sundberg, som tillsammans med Joakim Eriksson från AI-Sweden spenderade nästan en månad på en ensligt belägen forskningsstation på Coats island.
Studien har möjliggjorts genom stöd från Arctic Research Foundation/Stockholms Universitet och stiftelsen Voice of the Ocean (VOTO).
---------------------------------------------------
Ankomst till Iqaluit (ᐃᖃᓗᐃᑦ på det lokala språket Inuktut), en tretimmars flygresa rakt norrut från Ottawa. En centralpunkt och för Inuitbefolkningen i Nunavut, med en befolkningsmängd ungefär som Lysekil. Hamnen fortfarande full av drivis.
Segeldrönaren från Sverige, utlånad av stiftelsen Voice of the Ocean, anlände för tio dagar sedan och står i sin 200 kg tunga trälåda i Environment and Climate Change Canadas lager i utkanten av staden. Strilande regn och temperatur på sex grader. Stadens två vanligaste fågelarter: snösparv och korp! Morgondagens specialchartrade flyg till Coats island (Appatuurjuaq, ᐊᑉᐸᑑᕐᔪᐊᖅ) inställt på grund av dåliga väderutsikter.
Verkar som att vi kommer iväg! Packar utrustningen, inklusive omkring 100 kg mat, gummibåt med motor, segeldrönaren, frysväskor för prover, och kör rakt ut på landningsbanan. Vi är tre som flyger idag; fyra kollegor är redan på plats på ön sedan några dagar för att starta upp stationen.
Lyfter genom spridda dimslöjor – flyger över fjällhedar, våtmarker, älvar, skärgård, och Hudson Bays vidsträckta hav, med massor av snö och drivs. På sina håll tiotals meter stora isberg – och då är detta ändå low Arctic med kanadensiska mått mätt, på samma breddgrad som Sundsvall. Vi ser flockar av vitvalar ligga nästan helt stilla nära vattenytan – och efter omkring två och en halv timme skymtar Coats island genom flygplansfönstren.
Efter en gastkramande inflygning över vassa klippor landar vi på en grusig strand. Men var är våra kollegor? Stor förvirring uppstår. Genom satellittelefon visar det sig att piloten landat på fel strand. Efter livets kortaste flygtur – mindre än tre minuter – landar vi någon kilometer österut, närmare fältstationen.
Börjar morgonen med skjutträning. Coats island är en av de kanadensiska fältstationerna i Arktis med flest isbjörnsmöten. Vi bär ständigt vapen – hagelgevär med fem slugpatroner i magasinet och lika många i fickan. Alla förflyttningar rapporteras med komradio till kollegorna. Vapenhanteringen känns märklig och osäker i början, men blir till en vana. Runt de två stugorna där vi sover och äter finns sjutrådigt elstängsel.
Vi bor i en enkel stuga, sju personer i våningssängar. Väggarna består av enkla spånskivor och det finns ingen uppvärmning eller isolering. Skönt med en sovsäck som är graderad ner till -10 grader! I en annan stuga finns kök och matplats. Vi är välförsedda med mat, konserver, torrvaror och en del mejerivaror för drygt 100 000 kr har flugits in i början av säsongen.
Vi blåser upp gummibåten. Fyller på olja i båtmotorn. Kopplar upp oss med en Starlink-antenn, ansluten till en bensingenerator, för att kommunicera med vår segeldrönare. Allt verkar fungera!? Vi släpar ner båten till stranden, drar på oss överlevnadsdräkter, paddlar oss ut i det lugna men ganska isfyllda vattnet.
Båtmotorn startar! Kryssar oss mellan isflak och med uppsikt för isbjörnar och valrossar, ut i viken. Ett stort drivisbälte hindrar oss för att släppa drönaren precis vid stranden – vi kör mot fågelbergen. Svärmar av spetsbergsgrisslor flyger mot och över oss, simmar tätt in till båten, dyker ibland från ytan ner under vattnet, alla samtidigt, som på en given signal.
Vi släpper drönaren med en kurs norrut – ut från land – ut mot det ännu okända.
Åter i land kollar vi position, riktning, och de data som var tionde minut skickas från drönarens satellitkommunikation. Allt ser ut att fungera! Stor lättnad – och stor spänning i de data som från och med nu strömmar in. Vattentemperaturen varierar mellan 0.9 och 2.8 grader, inte precis några badtemperaturer.
Datainsamlingen kommer att pågå några veckor, med transekter i en solfjäder ut från fågelkolonin.
Vi seglar idag i nordvästlig riktning medan vinden är från sydväst, vilket generellt bör vara gynnsamma förhållanden. Men plötsligt händer något. Drönaren viker av och börjar driva i sydvästlig riktning, med vinden.
Sensorerna på seglen tyder också på att något inte stämmer – seglet slår fram och tillbaka och rodret verkar inte ha en möjlighet att parera. Drönaren reagerar inte på kommandon utan driver med stadig fart och fel håll. Det är för långt ut för att ge sig ut med gummibåten i dessa förhållanden, och för långt ut för att se något i kikaren.
I horisonten får vi en indikation av vad som troligtvis pågår. Ett enormt isflak, flera kilometer långt, driver med vinden. Förmodligen sitter vår drönare fast, och är stadigt på väg ut i okända vatten. Efter fyra timmars nagelbitande tar sig drönaren på något sätt loss och tar upp kursen mot nordväst igen. Närmaste veckan minskar havsisen snabbt, och i mitten av juli är det bara enstaka små isflak synliga från ön.
Så länge drönaren seglar runt och samlar data kan vi passa på att utforska ön. Coats island är nästan dubbelt så stor som Gotland men för närvarande obebodd. Den besöks regelbundet av jägare från det hundra kilometer norrut belägna samhället Salliq (Coral harbour). På Coats island kan man jaga såväl valross som isbjörn, men framförallt vildren. Fram till 1800-talet bodde en numera utdöd gren av Inuit-befolkningen, Sadlermiut, här och på den närbelägna Shugliaq (Southampton island).
Vi vandrar över ön och ser spår av boplatser och gravar. Söder om Cape Pembroke närmar vi oss en stor valrosskoloni. Men vi ser också färska isbjörnsspår i snön och i sanden.
Sveper med kikaren längs en bergssida och där ligger den – på rygg – lekfullt rullande runt i snön. Avståndet är omkring trehundra meter – och det är så många känslor på samma gång, rädsla, upphetsning, triumf, vördnad, spänning. Vi tar några bilder och viker av – om vi hade fortsatt framåt hade vi gått rakt på den. Det verkade inte som den någonsin fick syn på oss, vi håller den under uppsikt den närmaste timmen när vi avlägsnar oss från området.
Medan vi jobbar med drönaren studerar våra kollegor fåglarna i klipporna. Spetsbergsgrisslorna ligger nu på ägg som förväntas börja kläckas om någon vecka. Vissa fåglar har under vintern haft ljusmätare som registrerat var de befunnit sig. Andra förses med GPS-mätare som detaljerat kan beskriva var de flyger och finner föda under häckningsperioden. Från specialbyggda gömslen, nästan hängande ut från klippavsatserna, kontrolleras dagligen ett antal hundra fåglar. Ringmärkningar från tidigare år avläses för att exempelvis beräkna deras överlevnad, och studera trohet till sin klipphylla och sin partner.
Spetsbergsgrisslan, och den närbesläktade sillgrisslan, som vi själva studerar på Stora Karlsö utanför Gotland, tillhör de mest studerade havsfågelarterna i världen. Genom att använda jämförbara metoder kan forskare världen över använda grisslorna som temperaturmätare på tillståndet i haven.
Drönaren ha varit ute ett par veckor. Förutom detaljerade väderdata, vattentemperatur och salthalt har den med ett ekolod mätt mängden fisk nere i vattenmassan. I södra Östersjön, där vi normalt arbetar, är det syrebrist under sjuttio meters djup, så ingen fisk kan simma djupare än så. Här vet vi inte exakt hur djupt det är – men spetsbergsgrisslorna dyker ofta djupare än hundra meter – och vi registrerar därför data ner till hundrafemtio meters djup. Varannan sekund skickar ekolodet en högfrekvent signal, vars eko kan tolkas för att bestämma mängder av både fisk och plankton. Men för att få korrekta data måste ekolodet kalibreras – en speciell procedur som kräver noggranna förberedelser.
Vi har seglat in drönaren till kusten, och bogserat ut den till en plats nära fågelberget. Förankrade med en förtöjningslina i fören och ett ankare i aktern ansluter vi drönarens ekolod till en dator. Vi sänker sedan ner en 38.1 mm stor tungstenskula med sex meter rakt under ekolodet, och sätter i gång. Genom att mäta styrkan på träffarna kan vi sedan vara säkra på att vi får riktiga värden när vi bedömer mängden fisk från våra data. Tobisgrisslor, den mest nordligt utbredda av alla världens havsfåglar, simmar runt kring båten. Nu ökar vinden stadigt och förankringslinorna spänns alltmer. Men efter en halvtimme är vi klara, och kan skicka ut drönaren igen på nästa datainsamlingsäventyr.
Det börjar bli dags att packa ihop för att ge oss av. På drygt två veckor har ön skiftat karaktär – från vårvinter till sommar. Mängden smältvatten i bäckarna har minskat, havsisen är nästan helt borta, och på hedarna blommar miljontals hjortronblommor. När bären är mogna är väl långt härifrån.
Vi skulle flugit igår men vindar på upp till 25 m/s gjorde att planet från Iqaluit inte ens gjorde ett försök. Nu ser det med lovande ut och vi gör våra sista insatser – märker upp utrustning som ska tillbaka till Sverige, packar, och plockar ihop. Kring halv två hörs ett surrande ljud och flygplanet dyker upp, drar en lov över stranden och landar sedan resolut i strandgruset.
Vi flyger på ett tusen fots höjd rakt norrut till Salliq för tankning, och sedan ytterligare två och en halv timme till Iqaluit. Medan drönaren fortsätter köra ett par veckor till, styrd via satellit från Sverige, är vi plötsligt i ett 27-gradigt Ottawa, och mindre än ett dygn senare tillbaka i Sverige.
Förhållandena är goda. Vind och tidvattenströmmar möjliggör optimal segling in mot stranden på nordöstra Coats island. Vi kommunicerar med fältteamet via satellittelefon, och styr 11:30 lokal tid upp drönaren på stranden, ett par hundra meter väster om fågelkolonin.
Drönaren lyfts upp på en fyrhjuling och ställs i strandskjulet i väntan på nästa flyg till Iqaluit.
Tidigt i oktober flyger lådan med drönaren, övrig utrustning och alla data tillbaka till Sverige.
Nu under hösten påbörjas analysarbetet som för första gången ska klarlägga fiskmängderna i norra Hudson Bay, och koppla samman havsfåglarnas födosök med det dynamiska och föränderliga Arktiska havsekosystemet.
En första titt på data visar på spännande mönster – vissa områden med stora fiskstim (ljusgröna områden i bilden, klicka på länken ovan), på andra håll nästan tomt vatten. Parallellt med analyserna är planerna för nästa års fältsäsong i Hudson Bay redan igång. Preliminärt kommer vi då att jobba kring Digges island, en av världens största kolonier av spetsbergsgrissla, med flera hundratusen par.
/Joakim Eriksson (t.v.) och Jonas Hentati Sundberg (t.h.)
Text: Jonas Hentati Sundberg
Foto: Jonas Hentati Sundberg och Joacim Eriksson
Internredaktionen
Vanja Sandgren
Ulla Ahlgren
Anette Neldestam Larsson