Kontaktinformation
Internredaktionen
Vanja Sandgren
Ulla Ahlgren
Anette Neldestam Larsson
I flera år har SLU tagit emot elever i demonstrationsodlingen i Ultuna där Sveriges vanligaste grödor och väderstationen finns. Det är ungefär 10 klasser som varje år får kontakt med SLU och får lära sig mer om hur maten odlas. ”Det här är viktigt både för SLU:s synlighet och för barns lärande”, säger Carolyn Glynn från SLU.
Vad är det i burken? Eleverna som är på besök räknar snabbt ut att det är havregryn.
– Kan du ta burken och sätta den där havre växer, säger Lisa Carlstrand en av de studenter som guidar.
Pojken som fick uppdraget går längs grödorna och hittar ett par olika havresorter. Och vad gör man då av havregryn? Någon har ätit gröt till frukost. Alla gillar chokladbollar!
I demonstrationsodlingen finns många av de grödor vi odlar i Sverige. Nu blommar både lin, cikoria och åkerbönor. Enstaka humlor och många vita fjärilar flyger runt bland blommorna. Säden har fullt utvecklade ax så det är perfekt för att lära sig skillnaden mellan havre, råg, korn och vete. Det är både moderna sorter och kulturspannmål. Dessutom finns till exempel raps, majs, bovete, soja och flera vallgrödor.
Barnen som är på besök får fundera på väder och klimat – ganska naturligt eftersom väderstationen med alla spännande manicker ligger där. De får också en inblick i hur mycket mark som går åt till olika saker vi äter. Hur kan det komma sig att man bara får en köttbulle men två kilo potatis om man har en kvadratmeter att odla på? I turen ingår också pollinatörer och vilken nytta vi har av dem i jordbruket.
Med sig hem får de ärtor som de ska odla i sina klassrum. Vilken klass odlar högsta ärtan? De har sex veckor på sig i denna spännande tävling.
– Det är populärt! I början fick vi kämpa ganska mycket med marknadsföringen men nu ingår det i ett avtal med Uppsala kommun och vi har en väldigt bra kontaktperson där som hjälper oss att nå ut till lärarna, säger Anna Lundmark som driver projektet tillsammans med Helena Bötker.
Demonstrationsodlingen är framförallt till för studenterna på SLU men det är också en fantastisk resurs för skolorna i Uppsala. Det började med en klass (Annas sons klass på Ekudden) och har sedan vuxit till dagens verksamhet. Under åren har projektgruppen testat sig fram. Första tanken var att lärare med hjälp av skyltar och en digital guide skulle besöka demonstrationsodlingen själva – men det visade sig ganska snart att de gärna ville att någon från SLU skulle ta hand om guidningen.
– Vi vänder oss till klasserna 2 till 5 och har checkat innehållet med både forskare och lärare, säger Helena.
Det här är tredje året som studenter tar hand om skolklasserna. Årets guider Erica Aronsson, Lisa Carlstrand och Kicki Wigfeldt tycker att det är roligt! De studerar till agronomer och det här är ett bra sätt för dem att använda sina kunskaper och kreativitet. Det finns ett grundkoncept men studenterna utvecklar det år från år.
– Nytt för i år är burkarna med till exempel havregryn och kanelsnäckor som vi har med oss ut i odlingen. Det har funkat bra att barnen får uppdraget att hitta rätt gröda, säger Kicki.
Carolyn Glynn, prefekt på institutionen för växtproduktionsekologi, är en varm förespråkare av projektet. Institutionen avsätter pengar till både projektledning och studentguider.
– Det här är så viktigt för SLU:s synlighet och barns lärande. Jag tror att det här skulle gå att utveckla hur mycket som helst, säger hon.
Dessutom är det ett smart sätt att använda demonstratrationsodlingen till flera saker. De som sköter om den lägger ner mycket tid och engagemang på planering, sådd, rensning av ogräs med mera.
Skribent: Anna Lundmark.
Internredaktionen
Vanja Sandgren
Ulla Ahlgren
Anette Neldestam Larsson