Historiska fotografier av människor och djur

Senast ändrad: 13 juli 2023
Veterinärstall

En stad är sina invånare. Det tog Nils Edward Forssell, föreståndare vid Veterinärinrättningen i Skara, fasta på. Vi befinner oss runt 1860, en ny metod att kunna spara fotografier har uppdagats och Nils Edward var inte sen att anamma ambrotypen.

Forssell fotograferade mamseller, fruar, deras barn och äkta makar, telegrafister, präster, målare, sotare, veterinärer, studenter och många fler.

Han kan också räknas som en av de första vetenskapliga fotograferna i Sverige och såg kameran och fotografiet som en möjlighet att dokumentera, inte bara människor utan också de djur som han behandlade.

En del av Forssells bilder, det finns 400 stycken, visades i en utställning på Västergötlands museum i Skara 2017. På Veterinärmuseet finns en mindre utställning om historien kring Forssell och hans gärning vid Veterinärinrättningen i Skara.

Konstridare Bono

Titta gärna i katalogen över ”Forssells ambrotyper med detaljer” och dröm dig bort i historien tillsammans med konstridare Bono, jägmästare Friedrich Herrman Gadamer, skorstensfejare Bengt Johansson Nohrberg, mamsell Anna Maria Roback och många fler!

TEXT: VANJA SANDGREN PUBLICERAD: 27 november 2017

Fakta:

Chef vid Veterinärinrättningen i Skara

Nils Edvard Forssell levde mellan 1821 och 1883, blev veterinär 1847 och föreståndare vid Veterinärinrättningen i Skara 1858. Mer finns att läsa om Forssell på Riksarkivet.

Nils Edvard Forssell, https://sok.riksarkivet.se/sbl/artikel/14375, Svenskt biografiskt lexikon (art av Willy Hallgren), hämtad 2017-11-24.

Ambrotyp

En ambrotyp är silver i kollodium på glas. Det är en process som är nära släkt med daguerreotypen i och med att ett negativ används för att skapa en positiv bild genom att bakgrunden är mörk. Metoden användes mellan 1854 och ca 1880. Läs mer om fotografiska material på Moderna museets webb.