Under de intensiva dagarna diskuterades vikten av lärande som formar hela individen – intellekt, kropp och själ – med rika möjligheter till erfarenhetsutbyte mellan kollegor.
Framtidsscenarier och studentrekrytering
Konferensen startade den 19 augusti med en fördjupande workshop för universitetets ”distinguished teachers”, ledd av Maha Bali från American University in Cairo. Deltagarna arbetade i smågrupper med framtidsscenarier kring snabba samhällsförändringar och nya studentbehov. Med hjälp av metoder som Conversation Café, Ecocycle Planning och Uncertainty Matrix fick de verktyg för att förstå komplexitet och oförutsägbarhet, med särskilt fokus på social rättvisa och inkludering.
Enheten för pedagogisk utveckling, EPU, arrangerade därefter ett PSR-café för SLU:s programstudierektorer, där studentrekrytering diskuterades med kommunikationsdirektör Sara Arvidsson, enhetschef Linda Vidarv och utredare Lars Johansson.
Omsorg, rättvisa och lärandemiljöer
Huvudkonferensen, med start den 20 augusti, öppnades för alla deltagare av prorektor Pär Forslund. Därefter höll Maha Bali en uppskattad keynote om hur inkluderande lärandemiljöer kan förena omsorg och rättvisa, utan att lärare riskerar att själva bränna ut sig.
Eftermiddagen bjöd på ett brett utbud av parallella sessioner. Ämnena spände från neuroinkludering, naturbaserat lärande och varierande lärandemiljöer till möten med studenter i psykisk ohälsa, utbildning under krig i Ukraina samt diskussioner om AI i undervisningen.
Gemenskap, reflektion och framtidsfrågor
Konferensens andra dag inleddes med reflektioner, följt av keynote med Brian Palmer, socialantropolog vid Uppsala universitet. Han talade om de ”osynliga universitet” som kan växa fram i skuggan av byråkrati och statusjakt – där mänsklighet, solidaritet och gemenskap skapar hopp i akademin.
I de parallella sessionerna diskuterades bland annat studentrekrytering, reflektionens kraft i undervisningen, lärande i relation till naturen, förväntningar i mötet mellan lärare och studenter samt AI.
Torgny Lind, programstudierektor för skogsvetarprogrammet i Umeå, konstaterar att det viktigaste var att få träffa andra programstudierektorer och annan undervisande personal för att utbyta gemensamma erfarenheter.
– Jag fick också bättre insikt i hur kommunikationsavdelningen jobbar med studentrekrytering och vem man kan kontakta vid behov. Det var också en givande session kring AI och tankar kring hur AI kan och bör användas i undervisningen.
”Vi behöver prata om frågorna – tillsammans”
Pär Forslund avslutade konferensen och betonade särskilt vikten av studentrekrytering, AI, organisationen av utbildningarna och den fysiska lärandemiljön:
– Temat ”Lärande i en föränderlig värld” har betydelse både för studenterna och för oss som lärare. Vi har diskuterat många frågor som inte har några självklara svar, men det viktiga är att vi pratar om dem och värnar vår kollegialitet – här på konferensen, vid institutionerna och mellan kollegor, sade han.
Pär Forslund uppmuntrade också deltagarna att ta tillfället i akt att knyta kontakter med kollegor vid andra universitet.
Text: Vanja Sandgren
Till Vårt SLU