Fotoutställningen "An Eye for Science" invigd

Senast ändrad: 02 januari 2024
Foto av fotoutställning med stora ljuslådor med bilder monterade i. Bilden är tagen med grodperspektiv och visar folk som går runt i utställningen.

Världens farligaste djur, jordbrukets minsta knegare och den tysta pandemin beskrivs genom fotografier och texter som visar några konkreta exempel på hur SLU tar sig an livsviktiga frågor som berör oss alla. I utställningen visas ännu fler.

Rektor invigde utställningen i veckan i Uppsala, bland annat med orden:

– Detta är inte bara en utställning med roliga foton – det är ett sätt att kombinera kunskap och forskning. Vi hoppas att människor ska inspireras och bli nyfikna på oss.

Elva bakbelysta bilder finns nu att beskåda, först i Uppsala och sen på olika orter i landet. Och inte nog med det. Till varje foto finns en artikel om vad som döljer sig bakom det du ser. Plus många fler fotografier. Allt är samlat på utställningswebben. An Eye for Science | Externwebben (slu.se)

Idé och utveckling av konceptet kommer från kommunikationsavdelningen. Tillsammans har forskare, skribenter, webbutvecklare, fotografer och redaktörer skapat "An Eye for Science".

Maria Capandegui Widén är projektledare för fotoutställningen och har arbetat med den grafiska formgivningen.

– Den största utmaningen har varit att jobba med bredden på satsningen. Det är inte bara elva väldigt bra foton, de flesta av dem tagna av medarbetare och studenter vid SLU, det är också elva helt skilda reportage som publicerats på ett nytt sätt på webben.

Michael Kvick har arbetat med layouten och att skapa webblösningen tillsammans med IT-utvecklarna på SLU.

– Det är en utställning på flera nivåer, först går du på fotoutställningen, du scannar en kod till utställningswebben som sen leder vidare till forskningen och miljöanalys. Det är spännande att kommunicera på ett nytt sätt och det har varit jätteroligt att jobba tillsammans med alla inblandade, alla forskare och kommunikatörer och att få inblick i all verksamhet.

Text: Vanja Sandgren

Foto: Michael Kvick och Jenny Svennås-Gillner

Till Vårt SLU

Fakta:

Utställningen kommer att visas vid några stora evenemang som arrangeras av SLU under 2023 samt för besökare, medarbetare och studenter på flera av SLU:s orter.

Utställningen pågår den 9 maj–31 oktober.

Här kan du uppleva utställningen på plats:

• SLU Uppsala: Ulls hus, 9 maj–17 augusti
  • SLU Alnarp: Alnarpsgården, 1–15 september
  • SLU Skara, Smedjan, 25–29 september
  • SLU Umeå, Lyckan, 5–31 oktober

Se och läs historierna bakom bilderna på webbplatsen An Eye for Science.

Sidorna finns på svenska och engelska.