Älgarna vandrar in i klassrummet

Senast ändrad: 16 april 2024
Älg som sitter vid skolbänk i ett klassrum. AI-genererad bild.

År 2019 vandrade de första älgarna in i vardagsrummen när SVT började sända Den stora älgvandringen. I år tar de vägen in till elever i för- och grundskola och på gymnasiet med hjälp av lektionsmaterial från SLU.

Susanna Bergström, kommunikatör vid institutionen för vilt, fisk och miljö, har jobbat med SLU:s engagemang i SVT:s direktsändning av älgvandringen sedan start.

I år har SLU valt att fokusera på att ta fram lektionsmaterial – varför det?

Mörkhårig kvinna i randig tröja ler in i kameran. Foto.– Vi har sett att det finns ett väldigt stort engagemang kring Den stora älgvandringen och under åren har många pedagoger hört av sig för att dela med sig av upplevelser om sändningens lugnande effekt på elever, tipsa om aktiviteter eller ställa frågor till SLU:s forskare, säger Susanna Bergström.

Intresset från lärare och elevernas nyfikenhet på djur och natur har gjort att SLU till årets sändning tagit fram övningar som matchar läroplaner från förskolan upp till gymnasiet. Samtidigt kopplar de till SVT:s direktsändning. Övningarna har tagits fram av pedagoger tillsammans med forskare och kommunikatörer.

Årets lansering av lektionsmaterial är en första satsning som SLU hoppas kunna utveckla framöver tillsammans med elever och lärare. Övningarna ingår också i SLU:s läromedel om skog, Skogslabbet.

Förutom övningar och quiz som redan nu finns på sidan slu.se/algskolan kommer också två program med skolelever och forskare spelas in i SLU:s studio i Uppsala och sändas den 7 maj. Till dessa kan skolor över hela landet bidra med frågor.

– Tipsa gärna lärare eller skolor som du tror kan vara intresserad av att använda övningarna i sin undervisning, säger Susanna Bergström.

Till Vårt SLU

Fakta:

Älgskolan

Från quiz och älgbingo till kluriga framtidsspaningar och träning i att vända och vrida på perspektiv. På sidan slu.se/algskolan finns övningar som matchar läroplaner från förskola till gymnasiet med koppling till SVT:s direktsändning om älgvandring.