SLU-alumnen: Vad gör du nu John Hellman?

Senast ändrad: 13 juli 2023
John Hellman

John Hellman är först i först ut i en artikelserie om alumner vid SLU. Sedan SLU bildades 1977 har 39 000 personer examinerats från vårt universitet. Men vad gör de nu? John bor på Agronomgatan! Han är planeringsarkitekt vid Boverket, är gift med en hortonom och har två små pojkar.

– Jag har gått en lite annorlunda väg än de allra flesta landskapsarkitekter och mina kurskamrater efter examen. Kanske i synnerhet de senaste åren då jag allt mer jobbat allt mer med digitalisering av samhällsbyggnadssektorn, berättar John.

John arbetar som planarkitekt på Boverket med fokus på digitalisering av samhällsbyggnadsprocessen, detaljplaner med planbeskrivningar i synnerhet.

– Jag är medförfattare till Boverkets föreskrifter och allmänna råd om planbeskrivning som träder i kraft vid årsskiftet. Högst på agendan just nu är att säkerställa att de lösningar för digitala planbeskrivningar som tas fram fyller kraven avseende juridik, process och framtida lagring på Lantmäteriets nationella geodataplattform.

Om John Hellman

John Hellman är 37 år och bor i en villa i Påarp utanför Helsingborg tillsammans med hustru som är hortonom och två pojkar, den ena är 5 år och den andre ett halvår gammal.

Vilken av SLU:s utbildningar gick du?

-Landskapsarkitektprogrammet på Alnarp 2005-2011.

Ditt bästa tips till nya studenter?

-Sluta aldrig att experimentera och vara nyfikna! Då har ni alla förutsättningar ni behöver för att lyckas i ett yrkesliv under snabb utveckling.

TEXT: VANJA SANDGREN PUBLICERAD: 4 maj 2021

Fakta:

SLU:s alumnverksamhet

Alumner från SLU är viktiga ambassadörer för vårt universitet och de utbildningar de har läst. Det finns ett nätverk som gör att alumner kan hålla kontakten med universitetet och varandra för att bidra till att SLU utvecklas, utbildar och verkar för en hållbar värld.
SLU Alumn - länken mellan dig och universitetet | Externwebben