Hillevi trivs med servicerollen

Senast ändrad: 16 december 2024
Hillevi Lindfelt, närservicetekniker på SLU, foto.

Möte med medarbetaren - kolleger på SLU svarar på en uppsättning frågor och svaren publiceras tämligen oredigerade. Näst på tur är Hillevi Lindfelt, närservicetekniker på VHC* i Ultuna.

Hillevi har jobbat på SLU i omgångar varvat med studier men sammantaget har det blivit ganska många år. 

Vad gör du på jobbet?

Oj, ingen lätt fråga att svara på. Jag jobbar med närservice på VHC, och det är otroligt varierande arbetsuppgifter. Jag diskar, närservice, miljörepresentant men även lite administrativt.

Hur länge har du arbetat på SLU?

Det är lite kvar till guldklockan, men jag har jobbat på SLU i olika omgångar som varvats med studier och jobb på annat håll. Började med skiftarbete på Kungsängen 1995 med treskift. Läste sedan Företagande (Driftledning) för sedan vara med och jobba med SLU och De Laval i utvecklingen av VMS. Sedan vidare till studier, husdjurstekniker på bland annat SLU och Agrarhistoria för att sedan jobba på Lövsta nötstall där jag jobbade som stalltekniker, med ansvar för kvalitet och miljö. Men jag tippar att jag arbetat på SLU 23–24 år nånting.

Vad tycker du är roligast?

Nästan allt, om jag ska vara ärlig. Jag tycker det är roligt att hjälpa andra och att underlätta deras arbete, trivs i servicerollen och med de varierande arbetsuppgifterna.

Vad är viktigast på jobbet?

Att det är roligt att gå till jobbet, att man känner sig värdefull och uppskattad och att ha friheten att styra sin dag. Kontakten med de olika avdelningarna och institutionerna.

Finns det något som inte alltid är klockrent eller kul på jobbet? Hur löser du sådana situationer?

Det skulle nog vara att ibland kan ett relativt lätt jobb bli väldigt krångligt, men med det så kommer en ny utmaning som jag ändå trivs väldigt bra med. Har man en bra kommunikation med motparten så är det aldrig ett problem. Det finns alltid någon att rådfråga och jag upplever att många uppskattar att man hör av sig även om de inte själva kan hjälpa till.

Nämn något som du gärna vill framhålla och som du känner dig nöjd över.

Det skulle nog vara att ett hej eller god morgon, ett skratt och ett leende kan glädja många, men också att man känns lättillgänglig, så att kollegor (alla på VHC) känner att de kan be om hjälp och att de vet att man försöker hjälpa dem så gott det går. Jag är kanske lite för serviceinriktad ibland, men det är samtidigt något som är bra i min roll.

Hillevi Lindfelt, närservicetekniker på SLU, foto.

Foto samtliga bilder: Mårten Granert-Gärdfeldt
Till Vårt SLU

* Veterinärmedicinskt och husdjursvetenskapligt centrum

Veterinärmedicinskt och husdjursvetenskapligt centrum på Ultuna, foto.