Omada (identitetshantering)

Senast ändrad: 17 november 2025

Omada är SLU:s identitetshanteringssystem.

Omada är SLU:s system för hantering av digitala identiteter och behörigheter. Systemet används för att skapa, uppdatera och avsluta användarkonton samt tilldela rättigheter till olika IT-system.

Omada ersätter det tidigare systemet IDIS och bidrar till ökad säkerhet, effektivitet och bättre kontroll över vem som har tillgång till vad inom SLU.

Vad används Omada till?

Omada hanterar hela livscykeln för användarkonton vid SLU – från att en person börjar till att kontot avslutas.

Systemet används bland annat till att:

  • Skapa användarkonton för anställda, verksamma och studenter
  • Tilldela grundläggande behörigheter automatiskt
  • Beställa ytterligare system- och filbehörigheter via självserviceportal
  • Godkänna och följa upp behörigheter (chefer och systemansvariga)
  • Säkerställa att rätt personer har rätt tillgång vid rätt tidpunkt

Här finns en guide för katalogansvariga: Omada- Guide för verksamhantering

Inloggningsknappen visas bara om du först har loggat in på medarbetarwebbens startsida.