Nyhet

SLU flyttar till Microsoft 365

Publicerad: 30 november 2025

Nu tar vi nästa steg i arbetet med att modernisera vår digitala arbetsplats. Beslutet att migrera till Microsoft 365 är taget, efter ett års analysarbete, av IT-infralyftprogrammets styrgrupp. Detta är ett viktigt steg för att stärka säkerheten, tillgängligheten och våra digitala verktyg.

Varför gör vi detta?

Microsoft 365 ger oss en gemensam plattform som underlättar samarbete och gör det enklare att arbeta både på campus och på distans. Migreringen innebär att e-post och dokument från arbetsplats.slu.se flyttas till moderna, molnbaserade tjänster. Detta gäller ej teams, filer på teams och OneNote som redan ligger på molnbaserade tjänster.

Rektor om satsningen

”Denna satsning är ett viktigt steg för att säkra en hållbar och framtidsanpassad IT-miljö. Med Microsoft 365 får vi bättre verktyg för samarbete, högre säkerhet och en plattform som stödjer vår fortsatta digitala utveckling.” — Rektor Maria Knutson Wedel

Vad händer nu?

Förberedelserna pågår under höst och vinter 2025/2026 och själva migreringen planeras att genomföras under våren 2026. Som chef kommer du att få information inför de moment som berör er verksamhet, tillsammans med stödmaterial och de lösningar som behövs för att du ska kunna guida dina medarbetare på ett tryggt och enkelt sätt.

Under vecka 49 kommer vi att gå ut med bred information till hela verksamheten.

Håll dig uppdaterad

Du får löpande information via nyhetsbrev, e-post och medarbetarwebben. Projektet har skapat en samlingsyta som löpande kommer att uppdateras med all den information ni kommer att behöva.
Följ projektet här.

Frågor?

Läs mer och se ”Vanliga frågor och svar” på medarbetarwebben eller kontakta projektgruppen på infralyftprogrammet@slu.se.
För övriga IT-frågor: Service Desk via Self Service-portalen eller support@slu.se


Kontaktinformation

Information om IT-infralyftprogrammet ges fortlöpande via flera kanaler och här på medarbetarwebben.

Du kan även mejla frågor till infralyftprogrammet@slu.se.