En undersökning utförd av Enkätfabriken på uppdrag av forskare vid Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) visar att över 40 procent av lärarna anser att elevernas kunskaper är låg om matens påverkan på klimat och miljö. Därför lanserar nu forskare vid SLU ett dataspel som ska öka elevers kunskaper om matens miljöpåverkan.
Enkäten distribuerades till ämneslärare inom naturkunskap, biologi, geografi på gymnasiet och högstadiet. Resultaten visar att 41 procent av lärarna uppfattar elevernas kunskap som begränsad inom mat- och miljöfrågor och de ser inte att den utvecklats nämnvärt sedan förra undersökningen från 2020. Många lärare tar upp frågor relaterade till matens miljöpåverkan i sin undervisning och de upplever också enligt undersökningen att deras egna kunskaper stärkts i dessa frågor.
- Mat är en del av elevernas vardag och ger en bra ingång till de stora frågorna om självförsörjningsgrad, klimat och biologisk mångfald, säger Christina Lundström, forskare vid SLU och projektledare för KliMATspelet.
Forskare vid SLU lanserar nu ett kostnadsfritt, digitalt spel avsett för skolan som syftar till att öka elevers kunskaper om matens miljöpåverkan. Spelet heter KliMATspelet och finns tillgängligt från den 26:e september. Materialet är baserat på aktuell forskning och utvecklat av forskare vid SLU. Lärare har bidragit i utvecklingen av innehållet och säkerställt kopplingen till skolans kursplaner.
- Digitala spel kan vara effektiva verktyg för upplevelsebaserad inlärning och kan komplettera den traditionella undervisningen. Idag har endast var fjärde lärare provat digitala spel i undervisningen, så det finns potential att öka. Vår undersökning visar att ämneslärarna menar att det behövs tillförlitliga kunskapskällor och vi ser också att 75 procent av lärarna visar ett stort intresse för att använda spelet, fortsätter Christina Lundström.
– Det unika med spelet är att vi tar upp flera viktiga samhällsmål och konflikter mellan dem. Spelet ska ge ungdomar kompetens att hantera komplexa frågor som är avgörande för framtiden. Här får eleverna utmaningen att själva undersöka vad som krävs för att producera den mat vi behöver i Sverige, avslutar Christina Lundström.