A full 94 percent of Swedes use social media, and 85 percent do so every day – it is a significant forum for communication. However, the type of media used varies greatly between different groups, depending on both age and gender. That’s why it’s important to consider who you want to reach – and why.
Vad är syftet med att kommunicera i sociala medier? Det kan handla om att marknadsföra dig själv som forskare, öka chanserna till finansiering, eller att sprida viktiga frågor inom ett område som engagerar dig. Ofta är motivet en kombination av flera områden, men kanske är något av dem extra viktigt?
Målgruppen påverkar ditt val av sociala medier. Svenskarna och Internet, Internetstiftelsens kartläggning av svenskarnas användning av sociala medier, visar att Facebook, Instagram och Youtube är de mest använda. Men det finns skillnader, sett till både ålder och kön. LinkedIn är en kanal för professionellt nätverkande, som används främst av tjänstemän, användningen domineras av personer födda på 70-, 80- och 90-talet.
Några tips:
Låt dig inspireras
Vilka konton på sociala medier läser du själv, och varför gillar du just dem? Analysera vad som gör att just dessa väcker ditt engagemang, och fundera på om det finns någonting du kan inspireras av i dina egna flöden.
Möt din målgrupp
Välj kanal utifrån din målgrupp finns, ålder, kön och yrkeskategorier kan fungera som vägledning. Är du osäker så kontakta gärna några utvalda personer för att ta reda på vilka plattformar de är aktiva på.
Tonalitet
Använd ett enkelt och berättande språk som passar för din utvalda målgrupp, undvik facktermer och håll texten relativt kort. Länka gärna vidare för mer läsning.
Foton
Förstärk texten med foto eller film, det skapar engagemang och ger en känsla av närvaro. Läs mer på sidan Foto och film
Var generös
Bjud på dig själv och våga vara personlig. Gilla och dela gärna inlägg från andra konton för att skapa interaktivitet. Se det som ett tillfälle för att nätverka med andra.
What is the purpose of communicating via social media?
It might be to promote yourself as a researcher, increase your chances of securing funding, or to raise awareness about important issues in a field you’re passionate about. Often, your motivation will be a combination of several goals – but perhaps one stands out as especially important?
Your target audience affects your choice of social media
Svenskarna och Internet, the Internet Foundation’s survey of Swedes’ use of social media, shows that Facebook, Instagram and YouTube are the most widely used platforms (2024). However, usage varies depending on both age and gender. LinkedIn is a channel for professional networking, primarily used by white-collar workers, with the majority of users born in the 1970s, 80s, and 90s.
Some tips:
Get inspired
Which social media accounts do you follow yourself – and what is it that you like about them? Analyse what it is that captures your interest and consider whether there’s something you can take inspiration from in your own content.
Meet your audience
Choose your platform based on where your audience is – age, gender, and professional categories can all serve as useful indicators. If you’re unsure, feel free to contact a few selected individuals and ask which platforms they’re active on.
Tone of voice
Use simple, storytelling language that suits your chosen audience. Avoid jargon and keep the text relatively short. Include links for further reading where appropriate.
Images
Enhance your message with photos or video – it increases engagement and creates a sense of presence. Read more on the page Photo and film.
Be generous
Be open and don’t be afraid to show some personality. Like and share posts from other accounts to create interaction. See it as an opportunity to network with others.