Kontaktinformation
Vill du diskutera frågor kring AI och Akademisk Integritet med oss på avdelningen för Lärande och digitalisering kontakta våra pedagoger på enheten för pedagogisk utveckling.
Mail: epu@slu.se
AI-baserade textbots som till exempel ChatGPT väcker ett antal frågor om akademisk integritet, eftersom AI kan producera alltmer sofistikerade texter.
AI utvecklas snabbt och påverkar nu även högre utbildning i allt högre grad. AI-stöd kommer att vara en del av allas vår vardag och det finns många möjligheter men även givetvis risker. Den senaste tiden har allt fler fått upp ögonen för framför allt roboten ChatGPT som kan svara på avancerade frågor och snabbt skapa välformulerade texter utifrån olika önskemål. (Det finns dock ett antal andra robotar som Googles Bard, Perplexity med flera).
Hemtentamen där studenterna ska skriva ett PM eller liknande har aldrig varit helt rättssäkert. Att låta andra (kompisar, ”snälla” föräldrar eller kommersiella aktörer) skriva studentens uppsatser har förekommit mycket länge. Redan på Linnés tid kunde man köpa sig en skriven avhandling.
Däremot har det nu blivit snabbt, enkelt och tillgängligt för alla att kunna få en relativt välskriven text på sekunden. Dessutom integreras just nu flera av dessa chatbotar i Office 365, Microsoft BING och Googles sökverktyg med mera.
Nej, befintliga plagiatkontrollsystem som Ouriginal kan inte hitta AI-texter! Originaltexter skrivs varje gång en person använder en chatbot så det är inget plagiat i vanlig mening. Däremot kommer mjukvara som kan känna igen AI-skriven text. Det finns dock alltid sätt att ta sig runt teknikstödda kontrollsystem så vi ska nog inte förlita oss bara på dem.
Frågan måste tas på allvar och AI är här för att stanna. Vi menar att det går att hantera genom ett bra informationsarbete (till både lärare och studenter), översyn av universitetets policyer och riktlinjer, samt framför allt genom genomtänkta examinationsstrategier.
Kom ihåg att AI-stött skrivande kommer att vara en del av studenternas framtida yrkesliv så vi måste också tillsammans lära oss att hantera det på ett förnuftigt sätt och se hur vi kan utnyttja och integrera tekniken i undervisningen utan att det samtidigt leder till fusk.
Det får nog framtiden utvisa men nedan finner ni några saker ni kan göra redan nu!
Sonja Bjelobaba är forskare vid Centrum för forsknings- & bioetik samt universitetslektor vid Institutionen för moderna språk vid Uppsala Universitet.
ChatGPT and Artificial Intelligence in higher education. A Quick Start Guide (UNESCO)
18 oktober, 11:00-11:45
Sonja Bjelobaba, Uppsala universitet, har tillsammans med ett antal forskarkollegor testat hur väl AI-detektorer fungerar på olika slags texter.
https://wiki.sunet.se/pages/viewpage.action?pageId=156926092
15 September 10:00 - 11:30
Det digitala seminariet arrangeras av SUHF:s expertgrupp för högskolepedagogiska frågor i samarbete med Nätverket för IT i högre utbildning (ITHU) och Det högskolepedagogiska lyftet (ett uppdrag inom UHR).
https://suhf.se/aktiviteter/nar-hur-och-varfor-passar-ai-i-olika-examinationsformer/
Friday 23 June from 14.30-15.30 CEST.
For quite some time, researchers have explored generative artificial intelligence - capable of producing texts and images that could have been made by humans. Yet in recent months, this technology has dominated headlines due to the launch of ChatGPT, a free tool for creating texts.
This joint webinar will take stock of higher education institutions’ experiences and explore how policies in this area may benefit institutions and their communities.
Wednesday 3 May from 13.00 - 14.00 CET
Assessment in education is changing AIs such as ChatGPT a language model bot is moving rapidly into everyday life. Our response to AI entering the learning space will be to look at what we are assessing and why we are assessing it. This webinar will investigate practical solutions to the integration of such AIs into the skills development of our students. Ideas around assessing the writing process rather than the final product will be discussed.
Presenter: David Smith, Professor of Bioscience Education at Sheffield Hallam University, UK.
Torsdag 20 april, kl 9:30-16:30, Plats: Klara Stockholm
Hur kan vi i inom högre utbildning, myndigheter, organisationer och företag samarbeta för att bättre möta behoven och utveckla AI-kompetensen i Sverige?
Läs mer
Vill du diskutera frågor kring AI och Akademisk Integritet med oss på avdelningen för Lärande och digitalisering kontakta våra pedagoger på enheten för pedagogisk utveckling.
Mail: epu@slu.se