Antagningen informerar

Senast ändrad: 09 oktober 2018

Antagningen arbetar med antagning till SLU:s kurser och program på grund- och avancerad nivå samt bedömer behörighet till forskarutbildning. På den här sidan hittar du vanliga frågor och svar kring antagning som vi hoppas kan hjälpa dig i ditt arbete.

Länk till att visa bilden i större format.

Illustratör: Peter Lindberg

Om du inte hittar en fråga eller har ytterligare funderingar så är du välkommen att kontakta oss via kontaktuppgifterna nedan.

Vanliga frågor

  1. Varför kan inte studenten söka kurs inom program?
  2. Behöver en tidigare utbytesstudent vid SLU, som nu ska söka en utbildning via www.antagning.se, skicka in några dokument?
  3. En sökande har gjort sen anmälan men vi kan inte hitta hen i Ladok?
  4. Kursen har börjat men vi har platser kvar. Varför har den sökande blivit reservplacerad?
  5. Varför finns inte de antagna studenterna i Ladok?
  6. Vi har en reserv i Ladok som vi nu vill anta - kan antagningen hjälpa oss med det?
  7. Hur vet vi att det tillkommit en sent antagen eller reserv på kursen?
  8. Tar antagningen bort villkor i Ladok?
  9. Kan ni hjälpa oss att registrera en student?

Antagningen svarar

1. Varför kan inte studenten söka kurs inom program?

Programstudenter anmäler sig till sina programkurser genom att gå till fliken logga in på Antagning.se och där välja Sveriges lantbruksuniversitet under rubriken Är du redan student? Om studenten ändå inte hittar kursen kan det bero på att kursen inte är kopplad till studentens program eller att uppgifter om studentens programantagning av någon anledning inte förts över från Ladok till NyA. Be studenten att kontakta antagningen för att få hjälp.


2. Behöver en tidigare utbytesstudent vid SLU, som nu ska söka en utbildning via www.antagning.se, skicka in några dokument?

Ja! När man ansöker via www.universityadmissions.se (den engelska motsvarigheten till www.antagning.se) ska studenten också följa instruktionerna om att antingen ladda upp sina behörighetsgivande meriter till www.universityadmissions.se eller att skicka de behörighetsgivande meriterna till University Admissions in Sweden, FE 20102, 839 87 Östersund.


3. En sökande har gjort sen anmälan men vi kan inte hitta den sökande i Ladok?

I normalfallet tar det 4 arbetsdagar från att man gjort en sen anmälan via www.antagning.se till dess att den antagna eller reservplacerade finns i Ladok. Undantag från det kan förekomma, t ex när det gäller sökande med utländska gymnasiala eller akademiska meriter.


4. Kursen har börjat men vi har platser kvar. Varför har den sökande blivit reservplacerad?

Alla som gjort en sen anmälan senare än två veckor efter kursstart, och blir behöriga, kommer att bli reservplacerade. Detta för att det då är svårt för oss att veta om det fortfarande är möjligt att börja kursen. Om ni har platser kvar och vill anta en reserv så är det bara att göra det. Tänk på att ni måste kalla reserver i strikt turordning enligt reservlistan.


5. Varför finns inte de antagna studenterna i Ladok?

Överföringen av de antagna och reservplacerade studenterna från NyA till Ladok görs oftast senast två veckor efter att sista urvalet är genomfört. Överföringen görs genom en manuell handling så det exakta datumet bestäms av antagningen och kan variera något från år till år. Överföringen av antagna till höstterminen sker i mitten av augusti och till vårterminen i mitten av januari.


6. Vi har en reserv i Ladok som vi nu vill anta - kan antagningen hjälpa oss med det?

Nej, om det finns en reserv i Ladok som ska antas så är det ladokrapportören på institutionen som plockar in reserven som antagen.


7. Hur vet vi att det tillkommit en sent antagen eller reserv på kursen?

En kontaktperson på varje institution får ett mejl när det tillkommit en antagen eller reserv i Ladok. Om ni vill ändra eller lägga till en kontaktperson så kan ni kontakta antagningen på antagning@slu.se  


8. Tar antagningen bort villkor i Ladok?

Antagningen tar endast bort villkor när det gäller antagna till program på avancerad nivå eller när det gäller uppfyllt betalningsvillkor (studieavgiftsvillkor, SV).  


9. Kan antagningen hjälpa oss att registrera en student?

Nej, antagningen har tyvärr inte behörighet att registrera.


Kontaktinformation

Antagningen

Fråga oss om: behörighet och urval om du har sökt program eller kurser på SLU.

Kontakta antagningen via epost till antagning@slu.se eller genom kontaktformuläret.

Telefon
018-67 28 00

Telefontider
måndag 10-12
tisdag 10-12
torsdag 13-15

Sidansvarig: utb-webb@slu.se