Tryck, webb och layout

Senast ändrad: 18 juni 2019

För trycksaker i olika utföranden finns ett fullservicetryckeri på Ultuna. Tryckeriet i Ultuna är specialiserat på framställning av trycksaker med digital teknik. Oavsett vilken teknik som används ombesörjer vi i princip allt i trycksaksväg.

På följande bokmärken kan du läsa mer om olika trycksaker och få tips inför tryckning. Har du frågor eller vill veta mer, hör av dig till oss så hjälper vi dig!

 

Avhandlingar

Checklista vid inlämning av din avhandling inför tryckningen

  • Vilket är ditt spikdatum?
  • Vilken Palettreferens ska den betalas med?
  • Hur många exemplar vill du trycka den i?
  • Vilka sidor ska vara utskrivna i färg? Skriv en lista med sidnummer och var vi hittar dem i kappan respektive i de olika artiklarna.
  • Vill du ha interfolierade (spiralbundna) exemplar också, i så fall hur många?

Filtyper på de olika delarna i avhandlingen

  • Kappan i pdf
  • Ingående artiklar i pdf
  • Spikbladet i pdf
  • Baksidestext i .doc
  • Ev. framsidesbild i tif el jpg

Leverans

Till vilken adress och till vem ska den skickas? Eller skriv om den ska hämtas här hos oss.

Var snabb med korrektur och att återkoppla till oss med ändringar och godkännande inför tryck när du fått ditt provexemplar utskrivet.

Vi vill ha alla filer och uppgifter ovan vid inlämningsdatumet. Man brukar räkna ca 2 veckor från inlämning fram till den är korrekturändrad och tryckt, 3 veckor om du bor i en annan stad än Uppsala.

Mejla din avhandling till oss på repro@slu.se så hjälper vi dig, välkommen!

Tips! En förberedande kontakt med oss innebär också att risken för extraarbete och justeringar i slutänden reduceras vilket i sin tur håller kostnaderna nere.

Instruktioner & mallar:

Pliktexemplar:
Lagen om pliktexemplar, som bl.a. gäller för avhandlingar, säger att allt som trycks/kopieras skall sändas in till universitetsbiblioteken och Kungliga biblioteket(KB) vilket innebär 7 exemplar. Vill du veta mer om pliktexemplar och lagen om den så finns information på KB:s webbplats. Vid tveksamheter och frågor ta kontakt med SLU-biblioteket.

ISBN- och ISSN-nummer:
Till avhandlingar och övriga publikationer tilldelas ISBN- och ISSN-numren av SLU-biblioteket. Mer om ISSN och ISBN-nummer.

Färgtryck

1. Inskanning av bilder.
Många skannar in egna bilder på så kallade bordskannrar och liknande. De är billiga att köpa men ger skiftande resultat. De flesta
skannrar ger dock ett bra resultat OM inställningarna optimeras för den trycksak som ska i tryck. Viktigt är att skanna in bilden i ett filformat som inte är komprimerande eller "förstörande", tif(f)-formatet är att föredra. Filen blir visserligen stor men bestäm storleken på bilden i samband vid inscanningen så blir den inte onödigt stor eller för liten.

Den mest optimala upplösningen att scanna in bilder i, som vi på SLU:s tryckerier trycker, är 300 dpi.

Är du osäker på hur du ska göra eller om du inte har någon skanner, kontakta oss så hjälper vi dig.

2. Val av färgspektrum.
Några vanliga begrepp om färgrymder är RGB (Red Green Bue) CMYK (Cyan Magenta Yellow Black) och PMS (Pantone Matching system).

RGB och CMYK är olika färgrymder för färgbilder. RGB har en större färgrymd (fler nyanser) CMYK har en betydligt mindre färgrymd. Pantone är en färgkarta med bestämda färger. Bästa valet av bilder när de ska lämnas till tryckeriet är RGB detta ger det bästa resultatet.

Är du det minsta osäker, tveka inte, hör av dig till oss!
Vi rekommenderar starkt att du hör av dig till oss redan innan du börjar producera underlag till trycksaken. Blir det rätt från början minskar kostnaderna för trycksaken och den får bästa möjliga kvalité.

Grafisk profil och design

Vid önskemål/behov ombesörjer vi även formgivning av trycksaker.

Om du producerar trycksaker själv som är knutna till SLU:s grafiska profil är det viktigt att du tar del av vad som gäller för profilen. Du hittar förutsättningarna och mallar här. Där kan du även hämta SLU:s logotyper för såväl PC som MAC.

Kuvert

Rutiner vid inköp av tryckta kuvert. Alla inköp där SLU bekostar produkten ska göras via Proceedo.
Viktigt: Beställ i god tid om du behöver produkten till ett specifikt datum. Först när din chef attesterat köpet i Proceedo skickas beställningen vidare och sedan tar det ca 1–3 dagar innan produkten kan hämtas ut.
Är du inte beställare i Proceedo och vill göra inköp?
Be en kollega på din avdelning som är beställare i Proceedo, att göra inköpet! Möjlighet finns att gå en utbildning i Proceedo för att bli beställare, se mer på webben: https://internt.slu.se/proceedoutbildning

Storformat

Från foton, presentationsfiler, ritningar, PDF-filer etc gör vi stora vepor, postrar, material till mässor och utställningar m.m. Utskrifterna kan produceras på en mängd olika material (media) utifrån behov och önskemål, t.ex. bestruket fotopapper, glansigare papper eller matt papper.

Förutom till mässor och utställningar används storformatstryck till vägg- eller golvdekorationer, större posterpresentationer och liknande. Med möjligheterna att trycka på olika material passar utskrifterna även utmärkt för utomhusbruk.

Vi trycker på en bredd upp till 150 cm och i en, i princip, obegränsad längd.

Visitkort

Rutiner vid inköp av viskortkort. Alla inköp där SLU bekostar produkten ska göras via Proceedo.
Viktigt: Beställ i god tid om du behöver produkten till ett specifikt datum. Först när din chef attesterat köpet i Proceedo skickas beställningen vidare och sedan tar det ca 1–3 dagar innan produkten kan hämtas ut.
Är du inte beställare i Proceedo och vill göra inköp?
Be en kollega på din avdelning som är beställare i Proceedo, att göra inköpet! Möjlighet finns att gå en utbildning i Proceedo för att bli beställare, se mer på webben: https://internt.slu.se/proceedoutbildning

New ordering system for business cards or printed envelopes from 19 March. As of 19 March, new procedures apply when you want to order business cards or printed envelopes. If SLU is paying, the order must be placed via Proceedo.
Important: Make sure to order well in advance if you need a product for a certain date. The order will only be sent after your superior has approved the order in Proceedo. It will then be another 1–3 days before the product is available to pick up.
Are you not a Proceedo customer and want to make a purchase?
Ask a colleague at your department who is Proceedo's Purchaser, to make the purchase! There is an opportunity to go to Proceedo to become a client, see more on the web: https://internt.slu.se/proceedoutbildning

Fakta:

Öppettider
Vardagar 9:00-16:00, lunchstängt 11:00-12:00 t.o.m 9/8


Kontaktinformation

Repro Uppsala
Avdelningen för service, säkerhet och miljö, SLU Service
repro@slu.se018-672788

Besöksadress: Almas allé 3
Leveransadress: Ulls väg 24D, 756 51 Uppsala

Sidansvarig: ssm-webb@slu.se