Skriva mejl

Senast ändrad: 05 mars 2025

Här får du som inte har svenska som förstaspråk några tips för att skriva mejl.

Svenska arbetsplatser kännetecknas av platta hierarkier, vilket också märks i språket. Det är normalt att skriva korta och raka mejl utan överdriven artighet.

Tonen är ofta mer informell än i andra länder, och det är vanligt att skriva direkt till chefer och kollegor utan titlar. Vi tilltalar oftast varandra med förnamn, oavsett om vi är förstaårsstudenter som kommer direkt från gymnasiet, rektor eller en välrenommerad forskare.

Om du ska svara på ett mejl och är osäker på tonen kan du spegla hur avsändaren skrev till dig.

Inleda ett mejl

Håll en vänlig och professionell ton, men undvik att vara alltför formell. Det går utmärkt att inleda med hej. Utropstecken är det vanligaste, men även kommatecken går bra.

  • Hej!

  • Hej,

Vill du vara mer personlig kan du lägga till mottagarens förnamn. Det passar dock bäst om du redan haft kontakt med mottagaren.

Är mejlet mer formellt, till exempel en officiell inbjudan, kan du överväga att inleda med Bästa + namn.

Ett alternativ, även om det känns ovant, är att inte ha någon inledande hälsningsfras alls.

Avsluta ett mejl

Som avslutning kan dessa fraser vara användbara:

  • Hör av dig om du har frågor.

  • Hör av dig om du behöver mer information.

  • Jag hoppas detta svarar på din fråga.

  • Tack på förhand! (Om du ber mottagaren om något)

Avsluta sedan med någon av de vanligaste fraserna:

  • Vänliga hälsningar

  • Med vänliga hälsning

  • Allt gott (vänligt och neutralt till någon du haft tidigare kontakt med)

Undvik alltför formella avslut som Högaktningsfullt då de känns gammalmodiga.

Användbara fraser

Inledning

  • Jag hoppas allt är bra med dig. (Trevlig inledning till någon du haft tidigare kontakt med.)

Presentera ditt ärende

  • Jag skriver för att / med anledning av / som svar på …

Artigt be om något

  • Skulle du kunna …?

  • Det skulle vara till stor hjälp om du kunde

Syfte

  • Jag skriver angående ...

  • Jag kontaktar dig/er för att bekräfta …/be om mer uppgifter om / informera er om att/ påminna om / följa upp / tacka för

Hänvisa till tidigare korrespondens

  • Tack för ditt/ert mejl om …

  • Som svar på ditt mejl …

  • Som svar på din fråga om ….

  • Med anledning av vårt möte den …

  • Som överenskommet/utlovat översänder jag …

Flera mottagare och vidarebefordra

Här är några fraser du kan använda när du ska kopiera in fler mottagare eller vidarebeforda ett meddelande:

  • Jag kopierar prefekten som också behöver informationen.

  • Jag kopierar den ansvariga handläggaren.

  • Jag kopierar min kollega som kommer att återkomma till dig.

  • Jag har vidarebefordrat ditt mejl till X så att de kan svara dig..

  • Jag har vidarebefordrat ditt mejl till den kollega som ansvarar för …

Den du vidarebefordrar till behöver informeras om varför de får mejlet:

  • Jag vidarebefordrar detta och hoppas att du kan svara på frågorna.

  • Jag har fått detta mejl om X, skulle du kunna kontakta avsändaren och be om mer information?