Platsannonser digitalt (Powerpoint)

Senast ändrad: 25 november 2020

När en anställd vill dela en utlyst tjänst på SLU till sina kontakter, är det viktigt med ett samlat intryck och stark koppling till varumärket. Istället för att dela länk och få automatisk bild kan man göra en egen bild till sitt inlägg. Bilden kan även användas vid betald annonsering.

Likt platsannonserna för print finns det olika illustrationer med bakgrunder i färg eller vit och man väljer själv den som passar tjänsten bäst.

Mallen är gjord i powerpoint och är främst till för att bildsätta inlägg i sociala medier, med Facebook som utgångspunkt. När du är nöjd med annonsen exporterar du en bild som du sedan infogar i din delning av tjänsten.

Specifikationer

Bilderna är testade för godkänd textmängd och följer Facebooks designrekommendationer:

  • filtyp: jpg eller png
  • bildförhållande: 9:16 till 16:9
  • rekommenderad upplösning: Ladda upp bilden med den högsta tillgängliga upplösningen.

Bilder som består av mer än 20 % text kan få reducerad exponering.

Text i inlägget

  • Kort inledning om tjänsten.
  • Sista ansökningsdag: xx månad 20xx
  • Placeringsort
  • www.slu.se/lediga-jobb
  • Verksamhet som söker
  • Utlyst tjänst
  • Mer beskrivande text eller hisspresentation läggs  i detta stycket, efter länk till fullständig annons.

Tips:

  • Upprepa det som står i bilden i ditt inlägg så blir det mer tillgängligt. Dock behöver det inte placeras överst.
  • Det är de första 125 tecknen som syns i inlägget.
  • Om det i inlägget (t.ex. betalt inlägg/annons) inte finns speciell plats för länk, så tänk på att lägga länken tidigt i inläggstexten så den syns.
Fakta:

Om du ska platsannonsera

Personalavdelningen/HR-funktionen har hand om förfarandet och hjälper dig med detta. Se översiktlig beskrivning över hur du som chef bör planera och tänka vid rekrytering och annonsering av teknisk/administrativ personal (TA-personal), Rekryteringsprocess teknisk/administrativ personal

Sidansvarig: Jenny.Svennas-Gillner@slu.se