Profilprodukter utöver sortimentet
Vid större event som till exempel konferenser kan man behöva ta fram fler produkter än de som finns i SLU:s bassortiment. Här följer några råd för hur du gör då.
Inköp genom ramavtal
SLU följer ett statligt ramavtal för profilprodukter och använder Kammarkollegiets ramavtal för profil- och presentartiklar.
Välj hållbara produkter
- SLU med sin forskning, utbildning och fortlöpande miljöanalys vill reflektera bilden av ett hållbart samhälle. Idag finns många profilprodukter som har både miljö-, energi- samt rättvisemärkningar i olika kombinationer.
- SLU är ett livsmedelsuniversitet, ska du skaffa ätbara profilprodukter bör du tänka en gång extra på innehållet i produkten du överväger. Innehåller den kritiserade tillsatser (aspartam, sukralos etc) eller många färgämnen (E-ämnen) som har en historia av att vara allergena?
- Ur varumärkesbyggande perspektiv är det med korrekt att skaffa profilprodukter med högre kvalitet som håller längre, vilket speglar en medvetenhet kring resurshushållning. Att ha SLU som varumärke på en profilprodukt som både är rolig och nyttig ger bra feedback (ex. att dela ut SLU:s figurreflexer på studentmässorna under hösten då det är mörkt och folk inte skaffat några sådana ännu).
Märkning av produkterna
Ett budskap på profilprodukten kan leda till att den får mer uppmärksamhet och göra den unik, men tänk på att hålla isär logotypen och kampanjbudskap eller ett projekts namn. SLU:s logotyp får inte heller placeras ihop med egna godkända märken i samma storlek.
Är produkten vit används logotypen i färg. Har produkten någon annan färg användas svart eller vit logotyp. Logotypen får även återges i 80 %, 60 %, 40 % och 20 % svart.
Alla profilprodukter ska bära SLU:s logotyp om det är tekniskt möjligt. Minsta storlek är 9x9 mm. Om det inte är möjligt ska den ersättas av texten "Sveriges lantbruksuniversitet/Swedish University of Agricultural Sciences".
SLU:s logotyp kan tryckas, broderas, stansas, präglas, osv. Producenterna efterfrågar då filformatet vektoriserad eps.
Ladda ned SLU:s logotyp
Kontakta gärna kommunikationsavdelningen om du behöver råd eller för att stämma av att produkten följer riktlinjerna för den grafiska profilen.
Märkning av tjänstebilar
Behöver du märka en av SLU:s tjänstebilar med SLU:s logotyp så finns dekaler i svart eller vitt att hämta på SLU:s servicecenter, gratis.
Produkter tillverkade inom SLU som profilprodukt?
Inom SLU tillverkas en del produkter som med fördel kan användas för att profilera vårt universitet och sprida kunskap om vad vi gör. Det är viktigt att dessa är i enlighet med SLU:s värderingar och strategi. De ska till exempel reflektera bilden av ett hållbart samhälle liksom hålla god kvalitet.

Exempel på rapsolja som producerats inom SLU och sålts som profilprodukt. Utformningen på etiketten följer SLU:s grafiska profil med en tydlig avsändare och har även en hänvisning till mer information på webben.
Centrala inköp
Enstaka egentillverkade produkter, med stor efterfrågan, kan tas in centralt av SLU. Då hanteras de tillsammans med SLU:s övriga sortiment och blir tillgängliga för hela SLU. I detta fall finansieras produktionen med centrala medel och kommunikationsavdelningen formger etiketter, förpackningen eller motsvarande. Osålda produkter tillfaller SLU centralt.
Testa produkt på egen bekostnad
Om det finns en egen finansiering finns det även möjlighet att testa försäljningen av nya egentillverkade produkter tillsammans med SLU:s sortiment under en begränsad tid. Förfrågan görs till kommunikationsavdelningen. SLU kan då sälja och tillhandahålla produkten tillsammans med SLU:s övriga profilproduktssortiment. Det sker på SLU Servicecenter, i Proceedo samt på medarbetarwebben. Lagerhållning och frakt mellan SLU:s orter ingår. Påslag för denna hantering läggs till på inköpspriset. Produkter som inte säljs återförs till producenten.
Enhetlig utformning
SLU:s profil ska vara tydlig och kännas igen på våra produkter. För egentillverkade produkter som ingår i SLU:s sortiment gäller därför följande:
- SLU ska vara ensam avsändare och SLU:s logotyp ska användas.
- Profilprodukten ska vara gångbar för hela SLU.
- Formgivningen ska höra ihop med tidigare produkter i kollektionen.
- Profilprodukten ska stimulera så kallade snackisar, något att prata kring. Hänvisning ska finnas för mer information och SLU:s koppling till produkten.
Kontakta oss om du vill tillverka egna profilprodukter
SLU Administrativ service: profilprodukter.uppsala@slu.se –ansvarar för ekonomi, försäljning, lagerhållning samt löpande inköp.
SLU Kommunikationsavdelning: varumarke@slu.se – ansvarar för sortiment, formgivning och inköpsavtal.