Kontaktinformation
Pär Igsell, IT-avdelningen, Drift
090-786 8523, 070-5979595
par.igsell@slu.se
Alla personer inom SLU:s verksamhet har ansvar för att skyndsamt rapportera (eller se till att det rapporteras) säkerhetspåverkande it-incident till it-säkerhetsfunktionen vid SLU.
IT-säkerhetsfunktionen samordnar och analyserar de rapporterade incidenterna och de som bedöms vara allvarliga IT-incidenter rapporteras vidare till Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) inom 24 timmar.
IT-avdelningens personal fortsätter använda sina beslutade rutiner för incidentrapportering och rapporten skickas automatiskt till IT-säkerhetsfunktionen.
Kopiera in texten mellan markeringarna nedan och fyll på med information i mejlet:
**********************************
Rapportör: Namn, kontaktuppgifter och organisationstillhörighet
Upptäckte incident: Namn, kontaktuppgifter och organisationstillhörighet
Vid vilket datum och klockslag inträffade incidenten: (Ange om det är exakt eller uppskattad tid)
Var inträffade incidenten: (Uppsala / Umeå / Alnarp / Övrig ort / Vet ej)
Beskriv händelseförloppet kort:
Beskriv omfattning och konsekvens kort:
Hur stor är störningen i verksamhetskritiska tjänster: (Begränsad / Stor / Mycket stor / Vet ej)
Ange incidentkategor: (Kan vara flera kategorier, se förklaring nedan)
Har återställning skett? (Inget behov av det / Ja, tid för detta / Återställningstid okänd)
Beskriv vidtagna åtgärder:
Status för incident: (Pågående / Avbruten eller hanterad / Avslutad/Vet ej)
Är incidenten polisanmäld? (Ja / Nej / Nej, men kommer att anmälas)
**********************************
Incidentkategori som ska anges i formuläret är:
01. Störning i mjukvara
02. Störning i hårdvara
03. Störning i driftsmiljö
04. Informationsförlust
04a. Förlust eller stöld av utrustning
04b. Annan orsak
05. Informationsläckage
05a. Personuppgifter
05b. Annan information
06. Informationsförvanskning
07. Hindrad tillgång till information
08. Säkerhetsbrist i produkt
09. Angrepp
09a. Skadlig kod
09b. Tillgänglighetsattack
09c. Informationsinsamling
09d. Intrång
09e. Bedrägeri
09f. Spam
09g. Sårbarhet
09h. Annat angrepp
10. Handhavandefel
10a. Mänskligt fel vid handhavande
10b. Felaktig implementering av tekniskt system eller komponent
10c. Annat
11. Oönskad eller oplanerad störning i kritisk infrastruktur
12. Annan plötslig oförutsedd händelse som lett till skada
Pär Igsell, IT-avdelningen, Drift
090-786 8523, 070-5979595
par.igsell@slu.se