Beloppsgränser

Senast ändrad: 30 januari 2019

Beräkning av värde

Man beräknar värdet för samma typ av vara/tjänst (oavsett leverantör) som köps under ett kalenderår, för hela SLU.
När man beräknar värdet på en upphandling ska samtliga delar i upphandlingen inkluderas såsom förlängningsmöjligheter, optioner, service, underhåll, utbildning m.m.
Om man beräknar värdet för en tjänst ska man räkna på en tänkt kontraktsperiod (4 år) och kommer då snabbare upp till gränsen för upphandling.

Gräns för direktupphandling, dvs inköp utan krav på anbudsförfarande

Gränsen för direktupphandling av varor och tjänster är fr o m 1 jan 2018
586 907 kronor exkl. moms.  (Gränsen för 2016/2017 var 534 890 kr). 
Ändringar av beloppsgräns får inte tillämpas retroaktivt.

Observera - om det finns ramavtal som är tillämpliga ska dessa användas även för inköp under direktupphandlingsgränsen.

Köp över 100 000 kr
Vid köp över 100 000 kronor ska offert om möjligt inhämtas från minst tre leverantörer för att säkra konkurrens. (Detta behöver inte göras när man beställer från ramavtal.) Vidare ska köpen dokumenteras enl nedan.

Dokumentationskrav för beställningar över 100 000 kr. Det finns krav på oss som myndighet att vi (institutionen, motsvarande) ska anteckna skälen till att man gör direktupphandling och annat av betydelse om upphandlingens värde överstiger
100 000 kronor (beräknas exkl. moms).
I Proceedo används ett särskilt fritextformulär för att dokumentera sådana köp:
"FRITEXT ALLMÄN - ÖVER 100 000 KR" där ovanstående uppgifter kan anges. Ange vilka leverantörer som tillfrågats och skälen till varför den aktuella leverantören valdes.
Om dokumentationen är mer omfattande diarieförs den innan beställningen görs och ID-numret anges i beställningsformuläret.
Om man beställt på ramavtal anger man detta.

Läs mer om tröskelvärden för upphandling på  http://www.upphandlingsmyndigheten.se/upphandla/om-upphandlingsreglerna/Upphandlingsforfaranden/troskelvarden/


Över direktupphandlingsgränsen - upphandling med anbudsinfordran

För belopp som överstiger direktupphandlingsgränsen 586 907 kronor men understiger nedan angivna tröskelvärde skall upphandling göras med anbudsinfordran och med annonsering i Sverige. Upphandlingsformerna Förenklat förfarande eller Urvalsförfarande tillämpas. Dessa upphandlingar får utföras av institution/enhet med stöd av inköpsenheten. I mån av tid hjälper vi självklart till även med denna typ av upphandlingar. Kontakta alltså först inköpsenheten för avstämning.
  

Över tröskelvärdesgränsen - upphandling med anbudsinfordran EU

För belopp som överstiger nedan angivna tröskelvärde skall upphandling göras med anbudsinfordran och med annonsering i databas gemensam för samtliga EU-länder. Upphandlingsformerna Öppen upphandling eller Selektiv upphandling tillämpas. Upphandlingar över tröskelvärdet skall utföras av inköpsenheten, i förekommande fall i samarbete med berörd institution/enhet. Kontakta inköpsenheten.

Från och med 1 januari 2018 och t v gäller följande tröskelvärde vid upphandling av varor och tjänster:

1.365.782 kronor exklusive moms

Tröskelvärdet fastställs av EG-kommissionen vartannat år. 

(Tröskelvärdet för 2016/2017 var 1.233.941 kronor)

 

För köp från annan statlig myndighet gäller inte LOU

För anskaffning från annan statlig myndighet gäller inte regelverket i LOU. Detta slås fast i Konkurrensverkets ställningstagande 2018:1 Dnr 514/2018

Sidansvarig: Gunilla.Ljungqvist@slu.se