Information om resor och avtal

Senast ändrad: 09 april 2019

Här finns information om och länkar till olika leverantörer och avtal. Observera att det i våra riktlinjer för tjänsteresor och möten uttryckligen anges att alla bokningar ska göras via resebyrån. Exklusive lokaltrafik.

Visum

För att kunna besöka visa länder så krävs det visum. Ett flertal av vår institutioner har avtal med Comet Consular Services kontrollera med din adminstratör om just din institution har det.

Hotell

Avropa som drivs av kammarkollegiet har upphandlat ramavtal kring Hotelltjänster Inrikes.

Flygbuss/tåg

Upplands lokaltrafik,Umeå, Flygbussarna övrigt, Arlanda Express  SJ och Samtrafiken (Skåne).

Hyrbilar

SLU:s policy

  • Enligt SLU:s policy ska du boka en mellanstor miljöbil (de minsta bilarna skall undvikas av säkerhetsskäl). Större bil får hyras i de fall ni är många personer eller har mycket material att transportera.
  • Boka hos vår avtalade resebyrå eller direkt hos leverantören.
  • Kom ihåg att uppge att du ringer från Sveriges lantbruksuniversitet när du bokar din bil direkt hos leverantören, information om kundnummer.
  • Om leverantören som är överst ej har någon miljöbil tillgänglig skall du ringa nästa leverantör på rangordningen.
  • Granska bilen och underrätta uthyrningsstället om eventuella skador innan du ger dig iväg.
  • Tanka bilen innan du returnerar den för att undvika extra kostnader.
  • Betala bilen med ditt företagsupphandlade privatkort.

För ytterligare information eller frågor kring avtalet gå in på följande adress:
http://avropa.se/ramavtal/ramavtalsomraden/resor-och-boende/

Korttidsförhyrning

Korttidsförhyrning avser förhyrning upp till 30 dygn. Fast avropsrangordning gäller och det innebär att vi ska boka hos den som är rangordnad nr 1. 
Leverans kan ske vid leverantörens utlämningsställe eller enligt överenskommelse.

1. First Rent A Car AB (Hertz)
2. Nordic Master Car AB (Sixt rent a car)
3. Europeisk Biluthyrning AB (Europcar)

Läs det statliga ramavtalet inklusive prisbilaga på Avropa.se.

Långtidsförhyrning (mer än 30 dagar)

Sweden Rent A Car AB (Avis)
First Rent A Car AB (Hertz)
Europeisk Biluthyrning AB (Europcar)

Läs det statliga ramavtalet inklusive prisbilaga på Avropa.se. Avtalet är delat i norra Sverige och södra Sverige. Långtidshyra avser MER än 30 dagar.

Kontaktinformation biluthyrning

Hertz 

Se följande kontaktuppgifter samt bokningsvägar till Hertz lokalt i Uppsala, Umeå, Alnarp och Skara.

  • Uppsala: Kungsgatan 97. Telefon: +46 (0)18 160 200.
  • Umeå: Umeå flygplats/järnvägsstation. Telefon +46 (0)90 177 140.
  • Alnarp: Sturup. Telefon: +46 (0)40 500 257.
  • Skara: Hospitalgatan 13. +46 (0)771 - 211 212

SLU:s kundnummer: CDP för tjänsteresa 856576.  Hertz bokningsmall. Ett HCC nummer måste alltid uppges tillsammans med fakturareferens vid bokning för att fakturan ska komma rätt. HCC nummret är 26486116 och måste uppges tillsammans med Baltzarreferens vid bokning för att fakturan ska komma rätt.

Avis

SLU:s kundnummer: 3SP99B. När du bokar måste du alltid uppge en fakturareferens för att fakturan ska komma rätt.

  • Centralbokning 0770-82 00 82, tonval 1. Öppettider: mån-sön 08:00-21:00
  • Avis Stålgatan/Uppsala 018-151680
  • Avis Kvarnängsgatan/Uppsala 018-258875

Nordic Master Car AB (Sixt rent a car)

SLU:s kundnummer: 2309926. När du bokar måste du alltid uppge en fakturareferens för att fakturan ska komma rätt.

Det går alltid att boka online via webbplats www.sixt.se

Taxi

Flyg-/tågtaxiresor som bokas i samband med en flyg-/tågresa ska bokas via Egencia för att säkerställa rätt pris på resan och rätt referenser på fakturan. 

Just nu finns inga avtal med taxibolag. Vi inväntar kammarkollegiets upphandling för alla statliga myndigheter. Vi hänvisar dig därför till de lokala taxibolagen på din ort.

Avtal SJ och MTR Express

Sveriges lantbruksuniversitet har tecknat prisavtal om tjänsteresor med tåg med SJ och MTR Express. Vi har en procentuell rabatt som är baserad på hur många biljetter vi köper från bolagen.

Valuta

Danske bank

Avbeställning och skadeanmälan

När ni fyllt i blanketten ska ni skicka ett mejl till kundreskontra@slu.se, ange att ni väntar en inbetalning från Trygghansa och uppge vilket kostnadsställe, projekt samt ev. fritt fält som inbetalningen ska bokföras på.

Blankett för skadeanmälan

Blankett för avbeställning

Reklamationer

  • Reklamationer skall vara Egencia tillhanda inom 3 månader efter din hemkomst: epost. Identifikation (Resenär, datum, bokningsnummer, kontaktperson e.d....) samt händelse / reklamation.
  •  När det gäller bagageärenden kontakta transportören.
  •  Förseningar och inställda flyg kontakta transportören. För SAS ärenden använd denna länk.
  • Gällande SJ resegaranti kontakta SJ direkt, Klicka här

Lokala kollektivavtal

Ersättning m.m vid tjänsteresa och förrättning.

 

Sidansvarig: hradm@slu.se