Kontaktinformation
Lönespecialisterna
Löneenheten, Personalavdelningen, SLU
This page is not available in the requested language. Please click to close this dialogue box.
Denna sida finns inte på det önskade språket. Klicka för att stänga denna ruta.
This page is not available in the requested language. Please click to close this dialogue box.
Vid anställning som omfattar kortare tid än tre veckor tas inget särskilt beslut om anställning.
Som underlag ska den som begär ersättning för tillfälligt utfört arbete använda blankett timlön för tillfällig anställning . På blanketten ska anges:
Det är viktigt att ovanstående uppgifter anges eftersom de har betydelse vid tillgodoräkning av anställningstid i samband med ev. övertaligheter, se rubrik Anställningsbekräftelse nedan.
Mer om beräkning av timlön, se avsnitt om lönesättning och lönebildning
Den timlön som anges på blanketten ska inkludera semesterersättning (12%).
Innevarande år + 2 år förvaras underlagen hos institutionen och skickas därefter till löneenheten (arkiveras totalt i 10 år). ( exempel underlag för 2013 skickas in 2016)
Underlagen "Tillfällig ersättning till personer bosatta utomlands" skickas in kontinuerligt till löneenheten där de arkiveras.
För att underlätta den centrala arkiveringen ska underlagen arkiveras i särskilda arkivlådor som inte är arkivbeständiga. Ultunabutiken tillhandahåller numera endast Cont-boxen som låda för arkivering av redovisningsmaterial, efter överenskommelse med ekonomiavdelningen. Dessa lådor passar hyllorna och är tillräckligt starka för att stå emot tyngden när lådorna staplas på varandra. Löneenheten tar inte emot material som arkiverats på annat sätt.
Du kan underlätta vårt arbete genom att:
Institutionen registrerar och attesterar ersättningen i Primulawebben. Timersättningarna registreras med fördel under första veckan i månaden. För att ersättningen ska kunna utbetalas på nästkommande löneutbetalning måste underlaget vara inrapporterat och attesterat i Primula senast kl. 08.00 dagen före månadsomställningen, aktuella datum se Leveransplan.
Eventuella utlägg och ersättningar i samband med tjänsteresa ska registreras av institutionsadministratören i reseräkningssystemet.
Vill man under en tidsperiod som är tre veckor eller längre anlita en person för att rycka in och arbeta enstaka dagar eller timmar när tillfälligt behov uppkommer och omfattningen inte kan förutses, ska institutionen och personen teckna en anställningsbekräftelse.
Tecknas en anställningsbekräftelse räknas varje arbetstillfälle för sig, förutsatt att personen har rätt att tacka nej till varje enskilt arbetserbjudande.
OBS! Avstår man från att teckna anställningsbekräftelse, så kan de olika anställningstillfällena komma att räknas som en enda sammanhängande anställning. Eftersom anställningen då saknar giltig tidsbegränsningsgrund kan anställningen bli gällande tillsvidare.
Anställningsbekräftelse upprättas i 2 exemplar, varav personen får det ena och det andra förvaras på institutionen. Detta kan med fördel göras ca en gång per år för att säkerställa att de villkor man kommit överens om är tydliga för alla. Vid inaktualitet skickas blanketten till lönefunktionen för arkivering.
30% skatt dras på timersättningen. Önskar personen att en högre procent ska dras i skatt, meddelas detta till löneenheten via mail och gäller tillsvidare.
OBS! Underlag för utbetalning av arvode till personer med beslut om SINK-skatt (beslut särskild inkomstskatt för utomlands bosatta) ska även fortsättningsvis skickas till löneenheten för registrering.
För att undvika att skatteavdraget blir för stort för skolungdomar/studerande som bara jobbar extra kan de ansöka om jämkning. Det är viktigt att ansökningsblanketten, 434, skickas till löneenheten så snart som möjligt, gärna redan innan personer börjar arbeta, dock senast stoppdatum för "underlag fr inst för reg i Primula", se leveransplan Primula. Detta för att jämkningen ska hinna registreras i lönesystemet innan löneutbetalningen sker.
Kommer jämkningsblanketten in efter stoppdatum korrigeras inte skatten i efterhand.
En arbetstagare som har en anställning och som arbetat sammanhängande i 14 dagar har rätt till sjuklön från arbetsgivaren de första 14 dagarna i sjukperioden. Sjukanmälan registreras i Primula av institutionsadministratören.
Utbetalning av timersättning sker vid ordinarie löneutbetalningtillfälle (se leveransplan Primula). SLU har inga bankuppgifter utan utbetalning sker via Nordea genom att det från SLU skickas en lönefil med alla löner (på personnummernivå). Om personen inte har ett konto hos Nordea eller om lönen ska utbetalas genom annan bank ska ett överföringsuppdrag skickas till: Nordea, Företag, box 940, 751 09 UPPSALA.
Saknas kontouppgifter eller överföringsuppdrag sker betalningen av lönen/arvodet med utbetalningskort från PlusGirot via Nordea.
Lönespecialisterna
Löneenheten, Personalavdelningen, SLU
Behöver du kontakta någon på personalavdelningen? Du hittar en presentation och en lista över medarbetarna här.
SLU, Sveriges lantbruksuniversitet, har verksamhet över hela Sverige. Huvudorter är Alnarp, Uppsala och Umeå. SLU är miljöcertifierat enligt ISO 14001. • Telefon: 018-67 10 00 • Org nr: 202100-2817 • Om medarbetarwebben • SLU:s fakturaadress • Om SLU:s webbplatser • Vid KRIS