Arbetsmiljöarbete på SLU
Ansvaret för att stödja verksamheten i arbetsmiljöarbetet delas av Personalavdelningen och Avdelningen för service, säkerhet och miljö.
Personalavdelningen är ett konsultativt stöd till institutioner och enheter i arbetsmiljöarbetet. Personalavdelningen kan stödja i frågor kring den organisatoriska och sociala arbetsmiljön samt i hur man organiserar och genomför ett systematiskt arbetsmiljöarbete. Avdelningen har även ett samordningsansvar vad gäller arbetsmiljöfrågor. Personalavdelningen planerar och genomför utbildning i arbetsmiljöfrågor för chefer och verksamheter samt genomför grundläggande arbetsmiljöutbildning för skyddsombud.
Avdelningen för service, säkerhet och miljö (SSM) utgör ett stöd i frågor kring den fysiska arbetsmiljön samt säkerhetsfrågor. Fysisk arbetsmiljö omfattar bland annat områdena klimat, buller, vibrationer, belysning, strålning, biosäkerhet och kemikaliesäkerhet. Även olika arbetstekniska faktorer som arbetstyngd, arbetsställningar, arbetsutrymme, tekniska säkerhetsanordningar och liknande ingår i den fysiska arbetsmiljön. Säkerhetsenheten ansvarar bl.a. för brandsäkerhet, fysisk säkerhet, informationssäkerhet, säkerhetsskydd och SLUs krisorganisation. SSM planerar och genomför utbildningar inom området, upprättar rutiner samt ger råd och stöd till organisationen. Läs mer om fysisk arbetsmiljö och säkerhet.