Beställa egna profilprodukter

Senast ändrad: 13 augusti 2019
profilprod.jpg

SLU har ett basutbud av profilprodukter. Om du vill beställa egna profilprodukter utöver detta sortiment, så finns det stöd i hur du gör.

SLU:s basutbud

I servicecenter hittar du det basutbud som infra och kommu gemensamt har köpt in för försäljning. Hittar du inte de produkter du vill använda i detta utbud, går det utmärkt att beställa egna produkter med SLU-profilering. 

Använd rätt avtal!

Kammarkollegiet har ett ramavtal för inköp av profilprodukter, som gäller för alla statliga myndigheter. Men för att underlätta och korta tiden för varje inköp har SLU tecknat ett underavtal med en av leverantörerna, Meri. Dessa avtal gör att SLU måste handlar vissa produkter av Meri enbart, men är fria att fråga alla leverantörerna inom ramavtalet om det är produkter som ligger utanför underavtalet.

Produkter där vi måste anlita Meri

  • Vattenflaska (metall)
  • Papperskasse
  • USB i bambu
  • Spiralblock
  • Bambupenna
  • Bambupenna i fodral
  • Halsduk
  • Keps
  • Slips
  • Termosmugg
  • Fröpennor
  • Hoodie
  • Termos
  • Buff
  • T-shirt
  • Ryggsäck
  • Tygkassar
  • Mössa


Vi har också valt att beställa vissa andra produkter på detta avtal. Alla beställningar finns att se i mappen Profilprodukter på servern.

Gör så här om du ska handla produkter inom avtalet med Meri

  1. Ring eller mejla leverantören och fråga om en offert på produkten.
    Vår kontakt heter Stina Flodin. Du kan vid denna kontakt be om varianter beroende på kvantitet, modell, tryckmetod osv. Stina kommer att förse dig med olika varianter att välja på.

  2. Behöver du stämma av hur produkten ska se ut? Hör tidigt av dig till studion@slu.se eller någon av de externa leverantörerna om du vill bolla ditt förslag på utseende.

  3. Lägg din beställning i Proceedo!
    Just nu använder vi en generell fritextbeställningsmall, men inom nån månad har vi en webbshop på plats. Med beställningen kan man bifoga de dokument som är nödvändiga. Vi brukar skicka med offerten och ett tryckoriginal eller flera. Beskrivning av t ex fördelning av storlekar osv, skrivs in i beskrivningsfälten i mallen. På pris/st behöver du vara noga med att dela hela beloppet i offerten med kvantiteten, för att få ut ett ordervärde som stämmer överens med den faktura som kommer efter beställningen är lagd. Annars blir det bökigt att hantera fakturan.

    I den kommande webbshopen kan man beställa produkter där vi redan har försett Meri med tryckoriginal och detaljer vad gäller modell, färg osv. Helt nya produkter behöver hanteras utanför webbshopen första gången!

    Om du är ovan vid Proceedo finns det stöd att få från inköpsenheten.

  4. När beställningen har gått igenom får du ett ordererkännande från Meri, dvs de bekräftar den beställning som du har lagt. Spara detta på servern, i mappen Profilprodukter (om du inte sitter på Kommu, kan du mejla ordererkännandet till varumarke@slu.se så läggs den in i mappen). Då blir det lättare för andra att se vad som är beställt, om nån annan tar över efter dig i framtiden, och produkten kan också läggas in i Meris webbshop.

  5. Du får även ett korrektur från Meri med hur den slutliga produkten kommer att se ut. Du behöver skicka ett svar på detta korrektur, men var supernoga med att kolla alla detaljer först! Här har vi erfarenhet av att vi inte har exakt samma bild av beställningen nämligen.

  6. Leverans sker till den adress du angivit i beställningen. Kolla leveransen direkt så att den stämmer överens med beställningen.

  7. Klart! Enkelt va?

Gör så här om du vill handla produkter från någon av de andra leverantörerna på Kammarkollegiets ramavtal

Ramavtalet har två rutiner beroende på inköpsbelopp. Under 20 000 kr köper man in enligt rangordning, över beloppet blir det en förnyad konkurrensutsättning mellan leverantörerna. Om det blir en FKU ska du beskriva och specificera den produkt du ska köpa in. Beskriv även hur du kommer att jämföra offerterna, så att det är tydligt för leverantörerna hur du kommer att välja.
Det finns utförliga instruktioner och mallar för detta på avropa.se. Det kan kännas mycket att läsa in sig på men det blir rätt från början, så det är väl värt tiden!

Och om du vill handla produkter från annan leverantör?

Som statlig myndighet är vi knutna till ramavtalet eller de egna avtalen. Det är bara om produkten du ska köpa inte finns hos någon av leverantörerna, som du kan köpa dem utanför avtal. Och då rekommenderar vi alltid en kontakt med inköpsenheten, så att du inte bryter mot några lagar.

Slutligen – vilka profilprodukter köps in och bekostas av kommu?

Det är enbart produkterna som säljs via Proceedo och visas upp i glasskåpen vid servicecentren i Uppsala, Umeå och Alnarp, som hanteras av "profilproduktsgruppen". Det finns alltså en grupp med representanter från i första hand kommu och infra, ibland ledningskontoret eller andra avdelningar, som diskuterar sortimentet för profilprodukter till försäljning, gallring av gamla produkter osv.
Vi får ofta in önskemål på nya produkter, men alla önskemål leder inte till en färdig produkt. I många fall beställs produkter också in av verksamheten till specifika ändamål eller målgrupper, och det uppmuntrar vi gärna.

Beställning av profilprodukter utöver de som finns i sortimentet

Vid större event som till exempel konferenser kan man behöva ta fram fler produkter än de som finns i sortimentet. Här följer några råd för hur du gör då:

Inköp

SLU följer ett statligt ramavtal för profilprodukter och använder Kammarkollegiets ramavtal för profil- och presentartiklar. 

Välj hållbara produkter

  • SLU med sin forskning, utbildning och fortlöpande miljöanalys vill reflektera bilden av ett hållbart samhälle. Idag finns många profilprodukter som har både miljö-, energi- samt rättvisemärkningar i olika kombinationer.
  • SLU är ett livsmedelsuniversitet, ska du skaffa ätbara profilprodukter bör du tänka en gång extra på innehållet i produkten du överväger. Innehåller den kritiserade tillsatser (aspartam, sukralos etc) eller många färgämnen (E-ämnen) som har en historia av att vara allergena?
  • Ur varumärkesbyggande perspektiv är det med korrekt att skaffa profilprodukter med högre kvalitet som håller längre, vilket speglar en medvetenhet kring resurshushållning. Att ha SLU som varumärke på en profilprodukt som både är rolig och nyttig ger bra feedback (ex. att dela ut SLU:s figurreflexer på studentmässorna under hösten då det är mörkt och folk inte skaffat några sådana ännu).

Märkning av produkterna

Ett budskap på profilprodukten kan leda till att den får mer uppmärksamhet och göra den unik, men tänk på att hålla isär logotypen och kampanjbudskap eller ett projekts namn. SLU:s logotyp får inte heller placeras ihop med egna godkända märken i samma storlek. 

Är produkten vit används logotypen i färg. Har produkten någon annan färg användas svart eller vit logotyp. Logotypen får även återges i 80 %, 60 %, 40 % och 20 % svart.

Alla profilprodukter ska bära SLU:s logotyp om det är tekniskt möjligt. Minsta storlek är 9x9 mm. Om det inte är möjligt  ska den ersättas av texten "Sveriges lantbruksuniversitet/Swedish University of Agricultural Sciences".

SLU:s logotyp kan tryckas, broderas, stansas, präglas, osv. Producenterna efterfrågar då filformatet vektoriserad eps.

Ladda ned SLU:s logotyp

Kontakta gärna kommunikationsavdelningen om du behöver råd eller för att stämma av att produkten följer riktlinjerna för den grafiska profilen.

Märkning av tjänstebil

Behöver du märka en av SLU:s tjänstebilar med SLU:s logotyp så finns dekaler i svart eller vitt att hämta på SLU:s servicecenter, gratis.


Kontaktinformation

Vid frågor angående avtal, upphandling m.m. rörande inköp på SLU, vänligen kontakta inköpsenheten på upphandling@slu.se

Om du har specifika frågor om beställningar i Proceedo kan du kontakta supporten på  ehandel@slu.se .

Om du har frågor om fakturor i Proceedo, kontakta fakturasupporten på proceedosupport@slu.se.


Om du vill stämma av att produkten följer riktlinjerna för den grafiska profilen kontakta studion@slu.se

Sidansvarig: studion@slu.se