Internkommunikation på din enhet

Senast ändrad: 04 december 2018

Hur fungerar internkommunikationen på din egen enhet? Om du vill utveckla den kan du hitta några tips här.

Varför är internkommunikation viktig?

En väl fungerande internkommunikation leder till:

  • bättre resultat
  • motivation och vi-anda
  • förändringsförmåga
  • lättare att samarbeta
  • större enighet om mål
  • överblick för medarbetare
  • mindre ryktesspridning

Med enhetliga budskap internt och externt stärks vi som arbetsplats och samarbetspartner.

Olika typer av kommunikation

  • Operativ kommunikation (info som krävs för att utföra arbetet, vem gör vad, mötesagenda osv)
  • Nyhetskommunikation (vad händer i organisationen, lokalt och centralt)
  • Styrkommunikation (vart ska vi på lång sikt, strategier, policys, projektplaner, budget osv)
  • Kulturkommunikation (värderingar, etik, attityder, det som ”sitter i väggarna”)
  • Förändringskommunikation
  • Informell kommunikation

Olika typer av kanaler för kommunikation

  • Digitala kanaler – medarbetarwebben, mejl, sharepoint, chat, bloggar, osv
  • Skriftliga kanaler – affischer, protokoll, pm, tidskrifter, rapporter osv
  • Muntliga kanaler – möten, informationsträffar, konferenser, utbildning, videokonferenser, osv

Din målgrupp ska styra vilken kanal du väljer.

. . .

Fakta:

"Varje medarbetare och student har ett ansvar att söka information (som krävs för arbetet) och att kommunicera med kollegor och chefer om förhållanden som har betydelse för verksamheten."

"Varje person i chefsställning har ett ansvar för att den egna externa och interna kommunikationen fungerar i den egna verksamheten."

Citaten ovan är hämtade från SLU:s kommunikationspolicy