Decenniets största skogliga möte

Publicerad: 23 september 2022

Följ med på resan mot IUFRO World Congress 2024 som genomförs i Sverige i juni 2024. Tillsammans visar vi upp forskning för framtiden.

Världskongressen äger rum vart femte år och är en global mötesplats för alla samhällsaktörer med engagemang inom skog, klimat och miljö.

Forskarnas engagemang början nu

Utformningen av det vetenskapliga programmet har påbörjats; call for session proposals är redan ute och fakultetens arbete att utveckla exkursionerna intensifieras nu under hösten. Kongresstemat Skog och samhälle för 2050 visar på behovet av tvärvetenskapliga samarbeten. Viktiga datum att hålla koll på, se nedan.

Skogens roll inom samhällsutvecklingen

SLU som värdorganisation ger alla fakulteter möjlighet till ett brett engagemang i det vetenskapliga programmet och under planeringen av exkursionerna.

Vi är internationellt ledande inom skog och ekologi vid S-fak. Här ser jag att vi kan dela med oss av vår forskning och fortlöpande miljöanalys, med fokus på framtida behov och lösningar inom skog, klimat, miljö och samhälle. Det är också en styrka att vi samverkar över gränser och har representation från hela den nordisk-baltiska regionen. Vi har en unik möjlighet att dela med oss av all vår gemensamma kunskap, delta i framtidsdialogen och vara en del av att accelerera den gröna omställningen” säger Göran Ericsson, dekan vid den skogsvetenskapliga fakulteten.

Call for session proposals – deadline 13 oktober

Alla forskare med intresse för hållbar utveckling inom skog, klimat, miljö och samhälle är välkomna att skicka in bidrag till det vetenskapliga programmet för IUFRO World Congress 2024. Det övergripande temat för kongressen är Forests & Society Towards 2050, där programmet kommer att vara framtidsorienterat och ligga i linje med FN:s hållbarhetsmål. För mer information se länkar nedan.

Lokala exkursioner för en global publik

I mitten av kongressveckan deltar delegaterna på vetenskapliga exkursioner kopplat till Skog och samhälle för 2050 inom Stockholms närområde. Exkursionerna, är en av kongressens höjdpunkter. I direkt anslutning till kongressavslutningen kommer det också att erbjudas möjlighet för deltagarna att besöka övriga delar av Sverige, Norden och Baltikum i form av längre exkursioner. IUFRO medlemmarna i regionen ansvarar för programmet, vilket återspeglar både ett vetenskapligt och kulturellt innehåll. Programmet innefattar även besök på flera av SLUs verksamhetsorter och försöksparker. Ett femtiotal exkursioner kommer att genomföras där forskare från flera fakulteter på SLU involveras. - Ta chansen att vara med på vår gemensamma resa mot 2024, säger Fredrik Ingemarson, Director IUFRO World Congress 2024.

SLU:s värduppdrag

Sveriges värdskap är förankrat på ministernivå med SLU som ansvarig myndighet i samverkan med andra myndigheter. Värdskapet för IUFRO World Congress 2024 bidrar till att stärka Sveriges internationella roll i arbetet med de globala hållbarhetsmålen inom skogs-, klimat- och miljöfrågor. Uppdraget är ett samverkansinitiativ tillsammans med våra nordiska och baltiska grannländer.

SLU välkomnar ditt engagemang och deltagande inför IUFRO World Congress 2024!

För mer information se bifogade länkar

Call for Congress session proposals

DOWNLOAD PDF - CALL FOR SESSION PROPOSALS

SUBMIT A SESSION PROPOSAL

WWW.IUFRO2024.COM

Viktiga datum

15 June             Call for congress session proposals

13 October      Session proposal submission deadline

17 January       Notification of session proposals

1 February       Call for abstract submission

2 June                Abstract submission deadline

2 June                Online registration opens

30 October      Abstract acceptance decisions

15 January       Early-bird registration deadline

23–29 June      IUFRO World Congress 2024

Forests and Society towards 2050

2050 is a landmark year to achieve the vision of Living in Harmony with Nature of the UN CBD as well as the target of the net zero emissions. With a focus on forest contribution to the UN 2030 Agenda and its sustainable development goals (SDG), the IUFRO World Congress in Stockholm 2024 will help streamline forest research agendas, furthering dialogues and cross-sector cooperation, and promote the multi-functionality of forests and their services.

About IUFRO

The International Union of Forest Research Organizations (IUFRO) is a global network devoted to forest research and related sciences. It is one of the world’s oldest international scientific organizations, founded in 1892 in the conviction that scientific research must be international. Today IUFRO includes more than 15 000 scientists and 700 member organizations from over 120 countries.