Foto och film

Senast ändrad: 02 februari 2024

Foton och filmer är en tillgång inom forskningskommunikation då det visualiserar och levandegör forskning. Bra fotomaterial ökar också chanserna att nå ut med forskning till en bredare målgrupp.

Pressfoto

Många tidningar saknar resurser för att skicka ut en fotograf, så bistå gärna med foton både på dig själv och din forskning. Fint bildmaterial underlättar även kommunikatörens arbete med att nå ut med webbnyheter både internt inom SLU och externt.

Använd så hög upplösning som möjligt och spara dina foton så att du kan sortera bland dem efterhand. Vissa media använder endast liggande foton medan andra gör tvärtom, så tänk på att variera mellan liggande och stående foton.

Före och efter

Vissa projekt lämpar sig väl för att visa utveckling över tid, det kan exempelvis vara effektivt att se en odlingsyta växa fram, då före och efterfoton är effektfullt. Planera in fotodokumentation och lägg in påminnelser.

Fokusera och variera

Moderna mobilkameror har ofta funktionen ”porträttfoto” som kan användas både för att ta fina porträttfoton på personer, men även för att visa detaljer, exempelvis en specifik växt eller ett blad. Variera gärna ditt bildmaterial med detalj- och översiktfoton. Bildmaterial med människor är lockande, så visa gärna upp dig själv eller dina kollegor ni er unika forskningsmiljö, det ger en smak av er vardag som kan vara spännande att se.

Filma själv

För bästa resultat, håll kameran så stilla som möjligt. Håller du telefonen i handen så får du bättre stabilitet om den hålls närmare kroppen. Att använda stativ är hjälpsamt, framförallt vid längre sekvenser. Du kan även fuska med naturliga stativ, till exempel att luta telefonen mot någonting.

Filmer tenderar att bli långa, hjälp tittaren genom att fokusera på de poänger du vill få fram och undvik att sväva ut i sidospår. Längre filmer kan klippas ner och redigeras men det kräver en arbetsinsats. Filmer som ska visas i SLU:s kanaler måste även textas, för att öka tillgängligheten.

Hjälp med film

Vi på Forskningskommunikation@LTV är gärna behjälpliga med att göra enklare filmer och intervjuer framför kameran. För större filminsatser har SLU avtal med ett antal leverantörer.

Anlita fotograf

Syns du ofta i tryckt media så kosta gärna på dig ett besök hos en fotograf, så får du pressfoton som anpassas utifrån olika format (tryck, sociala media, svartvitt, färg mm). Det ger ett proffsigt intryck och underlättar journalistens arbete, då framför allt många mindre tidningar i dag saknar resurser för att ta egna foton. Ett vältaget porträttfoto är användbart både i kontakt med media men även i dina egna sociala media.

Skyldigheter, rättigheter och policys

Om andra personer är synliga på dina foton så behövs deras godkännande innan du ger andra rättighet att använda bilden. Säkerställ att du följer Dataskyddsförordningen GDPR.

Kom ihåg att fotografen äger sitt material, stäm av med den som tagit fotot eller filmat innan du delar material. Ange fotografens namn när du delar.

Säkerställ att foto och filmer uppfyller SLU:s Bild- och videopolicy.